ישעיהו סוף|מני גל

מאת: מני גל, עיבוד תמונה - יונה ארזי 123rf ת.פרסום: 01/07/16
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ספר ישעיהו הציג בפנינו מגוון ענק של רעיונות, של רגשות ושל תפיסות דתיות. גם המחלקים את הספר ומייחסים אותו לשניים, או אפילו לשלושה, נביאים, בני דורות שונים, יודו בכך. לא היה משעמם!

מה אני לוקח אתי מהלימוד של ספר יפה זה?

העושר הלשוני והפיוטי של שפת הנביא מעורר התפעלות. כל כך הרבה ניבים וביטויי לשון מתוך ספר ישעיהו העשירו את שפתנו. היה מעניין לעמוד על משמעויות פסוקי המקור. לא תמיד נשתמרה אותה המשמעות, מה שאינו מפתיע בהתייחס לעובדה שהספר נכתב לפני יותר מאלפיים וחמש מאות שנה.

סיפור התגלות האל לישעיהו (פרק ו`) הוא אחת התמונות המוחשיות והמרתקות ביותר של תיאורי האל בתנ"ך. אותו אל, ששוליו ממלאים את ההיכל, מתעלה בסוף הספר אל גבהי מרומים. השמים כסאו, והארץ – הדום רגליו.

פרק א` פורש בפנינו את המסר החברתי של הנביא, המנגיד את המצוות המוסריות עם מצוות הפולחן, שעל פי ישעיהו אין לאלוהים כל חפץ בהן, כל עוד אין מאחוריהן התנהגות ערכית בתחום יחסי אדם לרעהו. פרק זה הוא אבן יסוד בחשיבה ההומניסטית של היהדות, וכמובן – רעיונות אלה שאובים ממצוות התורה.

נופה הטבעי והכפרי של ארץ ישראל שב ומופיע בפרקי הספר, והוא מבטא אהבה ורגישות לארץ שלנו. שימוש בניבים, השאובים מתמונות הכפר והטבע הארץ ישראלי מייפה את התוכן ומעשיר את הדמיון.

התמונה הפיוטית של שיבת ציון, כפי שמצייר אותה ישעיהו, היא נהדרת! האוטופיה של ישעיהו ממריאה על כנפי הדמיון. זאבים וכבשים מתגוררים יחדיו. כל העמים מכירים באחדות האל היחיד הרלוונטי. כל ישראל צדיקים. מעינות פורצים בכל מקום בארץ ישראל, והערבה ששה ועולצת.
דורות רבים של יהודים חלמו את גאולתם בתמונות פנטסטיות אלה. פייטנים ציירו את הגאולה כפי שישעיהו תיאר אותה. גם התעוררות הציונות, שהיתה ברובה חילונית ומרדנית כלפי הדת, ניזונה מחזיונות נהדרים אלה. על כל אלה נאמר לישעיהו: תודה!

 
 
 
 
 
Write a comment...