האחים - עובדיה | מיכאל פדידה

מאת: מיכאל פדידה, התמונה ויקיפדיה ת.פרסום: 26/12/16
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פרשנים הבחינו שנבואת עובדיה על אדום הופיעה בחלקה בלשון די דומה בנבואת ירמיהו על אדום (ירמיהו מ"ט), ובנבואת יחזקאל על אדום (פרק ל"ה). לא ניתן לקבוע בודאות למי זכויות היוצרים. אבל כן ניתן להצביע על מוטיב ייחודי בנבואתו של עובדיה: מוטיב האחים.

האב הקדמון של אדום הוא עשיו ( "עשו הוא אדום – בראשית ל"ו, א) אחיו של יעקב, אביו של עם ישראל. עשיו מכונה פעמים אחדות אח: " מחמס אחיך יעקב " – פסוק י.  "ואל תרא ביום אחיך" – פסוק יב. באותו אופן מונגד "בית יעקב" "ובית יוסף"  ל"בית עשו" (פסוקים יז – יח). (כזכור, גם התורה מדגישה שצאצאי עשו ויעקב הם אחים: "לא תתעב אדומי כי אחיך הוא" – דברים ב"ג, ח).עובדיה מדגיש שאדום פעל כאויב נגד עם ישראל, בניגוד למה שמצופה מאח. (הזיהוי אדום עם עשיו, הביא את עורכי ההפטרות לקבוע את ספר עובדיה כהפטרה לפרשת "וישלח" בספר בראשית, בה מסופר על המפגש בין יעקב ועשיו, לאחר נתק של עשרות שנים).

עובדיה מזהה דמיון בין הטופוגרפיה של  ארץ אדום ששוכנת בהרים לבין גבהות הלב שלו: "זדון לבך בשיאך שוכני בחגוי סלע מרום שבתו, אומר בלבו מי יורידני ארץ" – פסוק ג. מוטיב זה מוביל את עובדיה לזהות את אדום עם "הר עשו" וממילא את עם ישראל עם "הר ציון".

יש ויכוח בין הפרשנים והחוקרים על זיהוי התקופה בה חי ופעל עובדיה. מכל מקום, אין כמעט ספק שספר עובדיה מוקם אחרי ספר עמוס, כי גם עמוס הדגיש את פשעי אדום כלפי עם ישראל אחיו: "על שלושה פשעי אדום ועל ארבעה לא אשיבנו על רדפו בחרב אחיו" (עמוס א, יא).

ספר עובדיה שמשתרע על 21 פסוקים (בפרק אחד) תרם לעברית את המילה מצפון (אם כי אצלו פירושה מקום מסתור, לפי העניין ולפי המילה המקבילה בירמיהו מ"ט, י) ואת הביטוי "עמד על הפרק" בעקבות "ואל תעמוד על הפרק להכרית את פליטיו". (המשמעות של הביטוי בשימוש שלנו שונה מזו שבעובדיה. אצלו הכוונה כנראה לעמידה בפרשת דרכים, שבה הדרך מתפרקת ומתפצלת). על כך יש להוסיף את צרפת וספרד כשמות של ארצות - פסוק כ. (רש"י: " ואומרים הפותרים: צרפת היא המלכות שקורין פרנצא בלע"ז, ספרד – תרגום יונתן – אספמיא").