יונה והמילה המתהפכת - יונה א | דודו פלמה

מאת: דודו פלמה ת.פרסום: 28/12/16
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 וַיְהִי דְּבַר יְהוָה אֶל יוֹנָה בֶן אֲמִתַּי לֵאמֹר. ב קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה וּקְרָא עָלֶיהָ: כִּי עָלְתָה רָעָתָם לְפָנָי. 


****
הסיפור של יונה כבר כל כך ידוע ופרום מכל עבר עד שכמעט ואין מה לחדש בו. סיפורו הסעיר את הדמיון האנושי של קוראי התנ"ך בכל הזמנים, דמותו של הגבר הבורח מפני המשימה שהוטלה עליו אל הים הגדול והרחב. אך גם שם בין הגלים הסוערים משיגה אותו ידו הארוכה והנעלמה של האל. 

בכלל המילה נחמה מרחפת מעל ספר יונה כיונה הומיה המבקשת מקום להניח בו את כף רגלה. היונה ההיא שעפה מתיבת נוח מצאה מנוחה נכונה בספר יונה, אבל בתוככי אדם הפוך למשמעות שמו. 
 ובמשך כל השתלשלות הסיפור על נינווה יונה נאבק במשמעותו האטימולגית של שמו.

מעניין גם לראות את ההבדל הנמצא בין יונה לנוח, מבחינת האל הזה המבקש להשמיד את העיר נינווה. 
 כאשר אלוהים נחוש להשמיד את האנושות הוא בוחר ב"נוח" הנוח. 
 איש צדיק בדורותיו שלא יתווכח איתו לעולם על גורל המין האנושי ויציל בשקט את בני משפחתו לבדם. האל הזה שכתוב עליו בספר בראשית פרק ו` וַיִּנָּחֶם יְהוָה כִּי עָשָׂה אֶת הָאָדָם בָּאָרֶץ, לעומת האלוהים של פרשת נינווה שעליו כתוב וַיִּנָּחֶם הָאֱלֹהִים עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לָהֶם וְלֹא עָשָׂה. 
 האל שעבר סוג של השתנות ומתלבט כבר מלכתחילה אם באמת הוא רוצה להשמיד את העיר, בוחר דווקא ביונה הקנאי, אדם הפוך למגמת ההשתנות שעבר ושעתיד להתמרמר על כוונתו לחוס עליהם, אבל שמו הוא יונה. 

אך לא רק המילה יונה התהפכה כאן במשמעותה. יפה גם לראות כיצד באמצעות אותה מילה אלוהים מתאר את כוונותיו המתהפכות. פעם הוא ניחם כי עשה את האדם ובפעם השנייה הוא ניחם על כוונתו ושב מחרון אפו. אז כאשר האל המשמיד בוחר בנחנח ברור שכוונתו תתגשם. אך כאשר מתהפכות היוצרות והאדם הוא קנאי ורוצה לראות את בני נינווה מושמדים ואלוהים הוא הנחנח רב חסד וארך אפים נינווה איננה מתהפכת. בבראשית אחרי המבול האל השתנה. יונה איננו משתנה גם אחרי שתם הפרק הרביעי והאחרון של הספר הקרוי על שמו. התרבות האנושית עיכלה את דמותו של הנביא התנ"כי הקנאי והולידה את אחד מסיפורי הילדים מכמירי הלב שנכתבו אודות הסנדלר הישיש והחביב סבא ג`פטו ובובת העץ שיצר שהפך להיות לבנו פינוקיו. וגם בכך ישנה איזושהי כפרה על קנאותו המחרידה והבלתי מתפשרת של הנביא יונה.

אגב היונה במשמעותה החומלת תשוב גם בסרט "נס במילנו" של ויטוריו דה סיקה אבל זה כבר באמת הד רחוק מאוד מסיפור אחר.