מה מייחד את ספר יונה מיתר ספרי נביאים אחרונים?|מיכאל פדידה

מאת: מיכאל פדידה, התמונה - יונה של מיכלאנג'לו בקפלה הסיסטינית ת.פרסום: 02/01/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

נראה לי  ששני דברים מייחדים אותו. ראשית, מתרחשים בו נסים ישירים בעליל ונסים עקיפים. בנסים הישירים ניתן לכלול את מעשה יונה והדג. הוא נבלע על ידי דג. הוא שורד במעי הדג ולאחר שלושת ימים הדג פולט אותו בריא ושלם. גם צמיחתו של הקיקיון והנבילה שלו תוך יום היא בגדר נס ישיר. הניסים העקיפים הם הסערה בשל יונה והיעלמה לאחר שהוטל למים. נסים הקשורים עם נביא מאפיינים יותר את הנביאים הראשונים כמו אליהו ואלישע (שניהם מחזירים חיים לילדים שמתו). ב"נביאים אחרונים" אין  בדרך כלל נסים. יחד עם זה יש לציין שיונה עצמו אינו מחולל נסים.

האפיון השני, שהוא יותר עקרוני, הוא כדלהלן: כמעט כל הנביאים האחרונים ניבאו על עמי האיזור בסהר הפורה. (בהקדשה של ירמיהו נאמר לו על ידי אלהים: "נביא לגויים נתתיך"). אולם נבואות אלה היו נבואות זעם על העונשים הצפויים להם, לרוב בגלל שפגעו בעם ישראל ובגלל שהיו שטופים בעבודה זרה. אין בהן פנייה בהווה לעמים לחזור בתשובה ולתקן את דרכיהם. יונה, לעומת זאת, נשלח לנינוה על מנת להחזירה בתשובה.  אנו למדים זאת מדבריו של יונה לאחר שאלהים ביטל את כוונתו להפוך את נינוה, בגלל שחזרו בתשובה: "...על כן קדמתי לברוח תרשישה, כי ידעתי כי אתה אל חנון ורחום ...ונחם על הרעה" – ד, ב. מעניין שנינוה מואשמת בשחיתות מוסרית - "חמס בכפיהם" - ולא באשמת עבודה זרה. (יחד עם זה, יש נביאים כמו ישעיהו ומיכה, שסבורים שבאחרית הימים כל העמים ייטשו את העבודה הזרה ויאמינו באלהים).

יש לשים לב, שיונה לא מנמק את סירובו ללכת לנינוה בטענה ששמדובר בנוכרים. יתר על כן, הוא חשב שתכונות האל כרחמן וסולח באות לידי ביטוי כלפי כל האנושות ולא רק כלפי עם ישראל.