אורי הייטנר  מיכה ב: כִּי יֶשׁ לְאֵל יָדָם

מאת: יונה ארזי ת.פרסום: 04/01/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

מיכה יוצא בחריפות נגד הפלוטוקרטיה, נגד האוליגריה, נגד שלטון הטייקונים.

הוא מתאר תמונת מצב חברתית מזעזעת. קבוצת טייקונים השולטת במדינה, עושקת את המוני העם ומתעשרת על חשבונם, צוברת הונה מרישושם.

"הוֹי חֹשְׁבֵי אָוֶן וּפֹעֲלֵי רָע עַל מִשְׁכְּבוֹתָם. בְּאוֹר הַבֹּקֶר יַעֲשׂוּהָ". הוא מתאר אותם אנשים שכל הלילה זוממים מזימות וחושבים מחשבות רשע ועוול, ובבוקר מבצעים אותן.

מה המעשים שהם עושים? "וְחָמְדוּ שָׂדוֹת וְגָזָלוּ, וּבָתִּים וְנָשָׂאוּ, וְעָשְׁקוּ גֶּבֶר וּבֵיתוֹ, וְאִישׁ וְנַחֲלָתוֹ". הכוח הכלכלי והפוליטי העצום של אותה אליטת הון שלטון, מאפשרת להם להתעשר עוד ועוד באמצעות גזל השדות והבתים של האנשים הפשוטים, של העניים.

ולמה הם עושים כל זאת? "כִּי יֶשׁ לְאֵל יָדָם". זה הכל. כל כך פשוט – כיוון שהם יכולים.

****

האם עם שהנביא מתאר בצורה כל כך חמורה, ראוי להיקרא עם סגולה?

בן גוריון התייחס לסוגיה הזו, בהרצאה על ספר דברים שנשא בכינוס התנ"ך הי"ג, 1965.

"פיקחים ואנשי מעשה מלגלגים על הייעוד השוביניסטי כביכול של עם ישראל, להיותו עם סגולה. לא קשה למצוא בדברי נביאנו, הגדולים שבהם, הטוענים כי עם ישראל הוא `גּוֹי חֹטֵא, עַם כֶּבֶד עָו‍ֹן, זֶרַע מְרֵעִים, בָּנִים מַשְׁחִיתִים`. אלה הם דברי ישעיהו". והוא ממשיך ומצטט דברי תוכחה קשים של ירמיהו, של הושע, של עמוס. ומוסיף: "ומיכה מקונן: `הוֹי חֹשְׁבֵי אָוֶן וּפֹעֲלֵי רָע עַל מִשְׁכְּבוֹתָם, בְּאוֹר הַבֹּקֶר יַעֲשׂוּהָ, כִּי יֶשׁ לְאֵל יָדָם. וְחָמְדוּ שָׂדוֹת וְגָזָלוּ, וּבָתִּים וְנָשָׂאוּ, וְעָשְׁקוּ גֶּבֶר וּבֵיתוֹ וְאִישׁ וְנַחֲלָתוֹ`. ודווקא דברים מרים וקשים אלה בפי הנביאים על בני ישראל, שהעם שמר עליהם מאות ואלפי שנה, מוכיחים גדולתו המוסרית של עם זה, ולכן אמר ישעיהו השני ... על עם `חוטא וכבד עוון` זה דברים גאים אלה: `אֲנִי יְהוָה קְרָאתִיךָ בְצֶדֶק, וְאַחְזֵק בְּיָדֶךָ, וְאֶצָּרְךָ וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם לְאוֹר גּוֹיִם`, ומי שמכיר ההיסטוריה היהודית מוכרח להודות שאין אלה דברים ריקים, כי היסטוריה זו היא אחת המופלאות ביותר, אם לא יחידה במינה בתולדות העמים".

הוסיף ב"ג ואמר: "פיקחים ואנשי מעשה מלגלגים על אלה המוסיפים לדגול בהבטחת משה רבנו להיותנו עם סגולה ובייעודו של ישעיהו להיותנו לאור גויים. ודאי שאסור להתעלם מהצללים המרובים המתגלים בחיינו פה ושם – הוללות, ציניות, צביעות, מעילות, תככים ומרמה – אבל אין בכל אלה כדי להאפיל על המאור הגדול הבוקע ממפעל התקומה היהודית בישראל, מאותם הגילויים המרנינים שאין כמעט דוגמתם בארץ אחרת: תאי חברה חדשים בהתיישבות העובדת, המגשימים שאיפות גדולי החוזים החברתיים בימי קדם ובימינו; האופי החלוצי של צבאנו היחיד במינו; העלאה תרבותית, כלכלית וחברתית של מאות אלפים עולים שהיו שקועים בארצות גלותם הירודות בעוני ובבערות; ניצנים ראשונים של הפרחת השממה ויישוב המדבר; עזרה יעילה ומבורכת שישראל הצעירה והקטנה מושיטה לעמים חדשים ביבשות מתעוררות".

את הרצאתו סיים ב"ג במילים אלו: "חזון נביאי ישראל לא הכזיב. ואם נוסיף ללכת לאורם - נעשה ונצליח. עמנו יהיה עם סגולה – אם יצליח תמיד להקים ממשלת סגולה, שתשמש דוגמה להמוני העם".

אמן כן יהי רצון.

קיומה של ממשלת סגולה שתחליף את כנופיית ההון שלטון מבטיח מיכה: "אָסֹף אֶאֱסֹף יַעֲקֹב כֻּלָּךְ, קַבֵּץ אֲקַבֵּץ שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל, יַחַד אֲשִׂימֶנּוּ כְּצֹאן בָּצְרָה, כְּעֵדֶר בְּתוֹךְ הַדָּבְרוֹ תְּהִימֶנָה מֵאָדָם. עָלָה הַפֹּרֵץ לִפְנֵיהֶם, פָּרְצוּ וַיַּעֲבֹרוּ שַׁעַר, וַיֵּצְאוּ בוֹ וַיַּעֲבֹר מַלְכָּם לִפְנֵיהֶם וַיהוָה בְּרֹאשָׁם".