הסתר פנים כעונש משמים - מיכה ג' | מני גל

מאת: מני גל התמונה photosearch ת.פרסום: 05/01/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

את דבריו בפרק זה מכוון מיכה אל ראשי יעקב וקציני בית ישראל, אל נביאי השקר המתאימים נבואותיהם לתשלום שהם מקבלים עבורן, לקוסמים המתיימרים לשרת את הפונים אליהם באמצעים מאגיים, למנהיגים הניתנים לשיחוד, ולכוהנים שמעשיהם תלויים בשכרם. קבוצת היעד לנבואה זו של מיכה היא, אם כן, השכבה המנהיגה, המשפיעה והחזקה שבעם. אם בתחילת הפרק מוזכרים יעקב וישראל, אולי כמייצגים את ממלכת שומרון, הרי שבהמשך הפרק מתייחס מיכה לציון ולירושלים שביהודה. אין שום רמז בדברי מיכה אלה לאירועים היסטוריים של תקופתו, לא לחורבן שומרון, לא להופעת הכוח האשורי במרחב האזורי, ולא ליחסי ישראל-יהודה.

את ההאשמות של מיכה כלפי אותה שכבת מנהיגות כבר הזכרתי, אך ראוי לערוך רשימה, וכולה מהתחום החברתי-מוסרי: הטיית משפט, גזל החלשים שבחברה והבאתם למצב של דלות נוראה, השתקעות בהנאות חומריות, הטעיית העם באמצעות נבואות שקר, בניית בתים בכספי פשע ולקיחת שוחד. חטאי העבודה הזרה אינם מוזכרים כלל בפרק.

פסוק ד` משתמש בדימוי מאד מיוחד, שמקורו מקראי, אך הוא זכה לשימוש נרחב בתחום התיאולוגי דורות רבים לאחר מכן:

אָז יִזְעֲקוּ אֶל יְהוָה, וְלֹא יַעֲנֶה אוֹתָם, וְיַסְתֵּר פָּנָיו מֵהֶם בָּעֵת הַהִיא, כַּאֲשֶׁר הֵרֵעוּ מַעַלְלֵיהֶם.

יגיע יומם של החוטאים, והם יסבלו, ואז יפנו במצוקתם אל האלוהים, אך זה יסתיר פניו מהם. אותו מצב מתסכל ומייאש של הסתר פנים הוא ההפך הגמור לתחושתו של מיכה לגבי הקשר היציב שיש לו עם האל:

וְאוּלָם אָנֹכִי מָלֵאתִי כֹחַ אֶת רוּחַ יְהוָה, וּמִשְׁפָּט וּגְבוּרָה לְהַגִּיד לְיַעֲקֹב פִּשְׁעוֹ, וּלְיִשְׂרָאֵל חַטָּאתוֹ.

מיכה מרגיש את אלוהים בתוכו. אלוהים ממלא אותו רוח, ומצייד אותו בגבורה ובתחושת צדק, כדי שיוכל לעמוד מול העם וראשיו ולומר להם דברים קשים מאד.

להסתר פנים יש משמעות נוראה כעת שהאדם פונה אל האל ומבקש מגע. תחושה זו משמעותה בדידות, פחד, חוסר אונים ואובדן תקוה. השמים ריקים. האל נסתלק לו, והוא אינו עונה לטלפונים. זה אפילו גרוע יותר מעמידה מול אל מאשים, הלוקח אחריות על המצב.

ואילו מיכה, החש בקרבו את רוח ה`, מתמלא עזוז והוא יכול לעמוד לבדו מול העם ולהטיח בהם את המילים המבטאות את זעם האל. כעת האל כועס, עדין ניתן לדבר איתו, אבל חלון ההזדמנויות הזה לדיאלוג עומד להיסגר, ואנו נישאר לבדנו. זה יהיה הסתר פנים.

הפעם הראשונה שנתקלנו בביטוי `הסתר פנים` היה בספר דברים, בפרק לא:

וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה: הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם אֲבֹתֶיךָ, וְקָם הָעָם הַזֶּה, וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר, הָאָרֶץ אֲשֶׁר הוּא בָא שָׁמָּה בְּקִרְבּוֹ, וַעֲזָבַנִי, וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי, אֲשֶׁר כָּרַתִּי אִתּוֹ. וְחָרָה אַפִּי בוֹ בַיּוֹם הַהוּא, וַעֲזַבְתִּים, וְהִסְתַּרְתִּי פָנַי מֵהֶם, וְהָיָה לֶאֱכֹל, וּמְצָאֻהוּ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת, וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא: הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה. וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה, אֲשֶׁר עָשָׂה, כִּי פָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים.

מתוך שהם מכירים את נבואות אחרית הימים, שבהן יבואו לידי ביטוי התשובה, הסליחה והגאולה, מקובל אצל רוב המאמינים לחשוב כי הסתר פנים הוא מצב זמני, אם כי קשה במיוחד.

 ועוד משפט בולט בנבואתו של מיכה:

בֹּנֶה צִיּוֹן בְּדָמִים וִירוּשָׁלִַם בְּעַוְלָה.

יש האומרים כי מיכה היה תלמידו של ישעיהו. אם כן, אין זה פלא שפסוקו של מיכה `מהדהד` את ישעיהו פרק א`, בהיפוך משמעות:

צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה, וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה.

בניית ארמונות ומצודות, מקדשים והיכלות בכספי עושק וגזל היא חטא גדול, שיביא בעתיד להרס העיר הנהדרת הזאת. כשתיבנה מחדש, תלווה את מלאכת הבנייה עשיית צדק ומשפט, ותבסס את העיר לנצח נצחים.