הצנע לכת עם אלוהיך - מיכה ו'|עפר בורין

מאת: עפר בורין ת.פרסום: 10/01/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הפרק מלמד מה אלוהים דורש מהאדם.
 מצד אחד, אומר הנביא, אלוהים נתן לעם ישראל הרבה דברים טובים, וזו תמציתם:

ד) כִּי הֶעֱלִתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וּמִבֵּית עֲבָדִים פְּדִיתִיךָ וָאֶשְׁלַח לְפָנֶיךָ אֶת מֹשֶׁה אַהֲרֹן וּמִרְיָם׃

כלומר – נתתי לכם חופש ונתתי לכם הוראות הפעלה (תורת משה- ובחרת בטוב...) שנמסרו לכם מפי משה, אהרון ומרים (מעניין השילוש הזה, נדבר עליו בסיכום).
 ומה קבלתי מכם בחזרה, שואל הנביא בשם האל:

ו) בַּמָּה אֲקַדֵּם יְהוָה אִכַּף לֵאלֹהֵי מָרוֹם הַאֲקַדְּמֶנּוּ בְעוֹלוֹת בַּעֲגָלִים בְּנֵי שָׁנָה׃
 ז) הֲיִרְצֶה יְהוָה בְּאַלְפֵי אֵילִים בְּרִבְבוֹת נַחֲלֵי שָׁמֶן הַאֶתֵּן בְּכוֹרִי פִּשְׁעִי פְּרִי בִטְנִי חַטַּאת נַפְשִׁי׃

עולות, עגלים בני שנה (משובחים), אלפי אילים, נחלי שמן וקורבנות אדם.
האם זה מה שאלוהים מבקש בתמורה לחופש ולתורת משה?
----------
הערת ביניים לאלה שאינם מאמינים באלוהים (כמו הכותב):
מה בקשו מאתנו החיים?
הם נתנו לנו את עצמם ואת העולם שמסביבנו.
ומה ניתן בתמורה?
 עושר גדול לעצמנו? צבירת כוח אינסופית? גישת `אני ואפסי עוד`? סגידה ל`סלבריטאים`? צום ביום כפור?
----------
 למיכה יש תשובה אחרת לחלוטין.

ח) הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה יְהוָה דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ׃

`עשות משפט` ---------- `אהבת חסד` ---------- `הצנע לכת עם אלוהיך`

משפט עושים כי אין ברירה. זו הדרך היחידה לקיים חברה וגם לחפש ככל שניתן צדק (`צדק צדק תרדוף`)

חסד אוהבים כי מידת החסד צריכה לגבור על המשפט. החסד הוא הדרך שבה האדם הפרטי יכול לקיים דיאלוג פורה עם סביבתו. להסתכל על האחר, ללמוד אותו, להכיר אותו, לעזור לו כשניתן, והכל באהבה. 
לא להשאיר את מידת המשפט לבדה בעולם!
----------
 `הצנע לכת עם אלוהיך`

מעניין שמיכה לא כותב `הצנע לכת` אלא מוסיף `עם אלוהיך`.
האם הכוונה שמידת הצניעות קשורה אך ורק לקשר עם אלוהים?
 האם הכוונה שאדם צריך להיות צנוע מתוך הכרה והבנה שיש משהו גדול ממנו המכוון את העולם ואל לא להיות שחצן בהישגיו?

ואולי הכוונה, שבכל המעשים של האדם, הקשורים לעבודת אלוהים, עליו להיות צנוע?
 לדעתי זו הנקודה. אל תחשוב אומר מיכה, שאתה יודע איך אלוהים רוצה שתעבוד אותו. אל תחשוב שהדרך שבה אתה מתפלל, או מתלבש, או אוכל וכו`, היא הדרך ה`נכונה`. היה צנוע בדרכיך משום שאיש אינו יודע באמת מה האופן שבו אלוהים מסתכל על קיום המצוות והפרשנויות.
 כשאני שומע על ההתנשאות של זרמים דתיים, זה מול זה וכולם ביחד מול החופשיים כמוני (מה שמכונה חילוניים) אני נזכר בדברי מיכה – מי אתם שתגידו איך ומה נכון מול אלוהים? הצניעו לכת, איש באמונתו יחייה!
----------
והערה אחרנה:
זוכרים את משה, אהרון ומרים מתחילת המאמר?
 משה, אהרון ומרים (שלושה) כנגד משפט, חסד וצניעות עם אלוהים (שלושה)

(עופר)