הצנע לכת - מיכה ו` | מיכאל פדידה

מאת: מיכאל פדידה ת.פרסום: 10/01/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

המנהג לקשר את פרשת השבוע לענייני דיומא הוא מנהג ישן. מנהג זה חיזק את העניין שאנשים מצאו בתורת ישראל וסייעו להטמיע את המסרים של התורה לתוך ההווייה היומיומית שלהם. המיזם 929 – תנך ביחד והמיזם של בינה: מחלנים תנך ל- 929 חלונות מתחילים לקבל את האופי של פרשת השבוע. חלק מהכותבים במיזמים האלה משתמשים בפרק היום בתנ"ך כדי לבקר תופעות שונות בישראל היום. ברשימה הזו אני  מצטרף לטרנד הזה ומקשר בין פרק היום לאקטואליה.

מיכה הנביא המשיך את הביקורת של עמוס על חיי ההוללות של המנהיגות על חשבון דלת העם. בעוד שאצל עמוס אין בהירות לגבי הזהות של השייכים לשכבה השלטת, הרי שאצל מיכה הזהות ברורה: השופטים, הכהנים, נביאי השקר והעשירים. הדימויים של מיכה על גורלם המר של המדוכאים עולים בחומרתם על אלה של עמוס. דוגמא: הדימוי של עמוס: "השואפים על עפר ארץ בראש דלים". הדימוי של מיכה: "ואשר אכלו שאר עמי מעליהם ועורם מעליהם הפשיטו ואת עצמותיהם פצחו ופרשו כאשר בסיר".

האם מיכה היה מתקומם לו שמע את דברי הסנגוריה של עו"ד ויינרוט על הסיגרים והשמפניה שנצרכים בבית שברחוב בלפור? לי נראה שהתשובה היא חיובית. ראשית, כי הוא ביקר את כל היחצנים מטעם השלטון. שנית, כי מיכה כמו עמוס ביקר את הנהנתנות וההוללות בחברה שיש בה עניים מדוכאים.

קשה לי להבין איך ד"ר וינרוט שהיה תלמיד ישיבת פוניבז`, שראשיה הצטיינו בניהול אורח חיים צנוע והצניעו לכת, נותן לגיטימציה לנהנתנות פרזיטית, על חשבונו של חבר "אלטרואיסט" ? האם לא קרא את עמוס על פרות הבשן "האומרות לאדוניהם הביאה ונשתה [שמפניה ורודה?] !" האם לא קרא כתלמיד חכם וכעורך דין את קריאתו של מיכה: "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה` דורש ממך, כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לך עם אלהיך". אמנם מיכה התכוון כנראה שאלהים מסתפק בקרבנות מעטים ולא באלפי אילים, אבל גם משתמעת מדבריו קריאה לחיים צנועים ושלילת צריכת ראווה. בבבלי נאמר: "והצנע לכת עם אלהיך זו הוצאת המת והכנסת כלה לחופה". רש"י שם: "אף שם צריך הצנע לסעוד במידה נאה" – סוכה מט, ע"ב. (בלוגו של בית הספר הריאלי בחיפה מופיע המשפט: והצנע לכת).

בבבלי נאמר: "משרבו מקבלי מתנות, נתמעטו הימים ונתקצרו השנים, דכתיב ושונא מתנות יחיה" (סוטה מז, ע"ב). האם דברי ההגנה של עו"ד וינרוט על מתנות נתניהו, לא מספקים חומר לחלוק על דברי הגמרא, שכן נתניהו האריך ימים כראש ממשלה, אע"פ ש"כנראה" הוא אינו שונא מתנות...

אני תמה שהרב וינרוט לא הזכיר בדבריו, שנתניהו הגיע לדרגתו של משה רבנו, שכן כמוהו הוא לא קיבל חמור במתנה... ("ויחר למשה מאוד, ויאמר: ...לא חמור אחד מהם נשאתי" – במדבר, פרשת קורח, טז, טו).