יום אלהים מבול לאדם - צפניה א' | עופר בורין

מאת: עופר בורין, התמונה 123 RF, מכונת האניגמה של הגרמנים במלחמת העולם השניה ת.פרסום: 22/01/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 ברוך הבא צפניה. בשמו יש משום צופן השייך לאלוהים: צפן – יה.

א) דְּבַר-יְהוָה אֲשֶׁר הָיָה, אֶל-צְפַנְיָה בֶּן כּוּשִׁי בֶן גְּדַלְיָה, בֶּן אֲמַרְיָה, בֶּן חִזְקִיָּה--בִּימֵי יֹאשִׁיָּהוּ בֶן אָמוֹן, מֶלֶךְ יְהוּדָה

והצופן הוא: כל מה שיש בעולם נאסף. למה? מה הולך לקרות?

ב) אָסֹף אָסֵף כֹּל, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה--נְאֻם יהוָה

יאספו אדם, בהמה, עוף השמים, דגים, כל מה שמכשיל את העולם והרשעים. 
ואז – חיסול האדם מעל האדמה. ככה פשוט – חיסול, ללא הפרדה בין טובים לרעים.
 כל בני האדם יחוסלו, וכנראה שאר החיות והדגים מוזמנים לחזות באירוע. עדים.

ג) אָסֵף אָדָם וּבְהֵמָה, אָסֵף עוֹף הַשָּׁמַיִם וּדְגֵי הַיָּם, וְהַמַּכְשֵׁלוֹת, אֶת הָרְשָׁעִים; וְהִכְרַתִּי אֶת הָאָדָם, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה--נְאֻם יְהוָה
----------
 כעת, מהפניה הכללית, יורד הנביא לדיבור על היהודים. כנראה כדי שלא יובן כאילו העם הנבחר מחוץ לתמונה.
גם יהודה ויושבי ירושלים במחוסלים, עם דגש על אנשי הדת (כמרים וכהנים). 
 איך הגיעו כמרים לפה? (כנראה השפעה חיצונית ליהדות. זו ההופעה הראשונה של כמרים בתנ"ך)

ד) וְנָטִיתִי יָדִי עַל-יְהוּדָה, וְעַל כָּל-יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם; וְהִכְרַתִּי מִן-הַמָּקוֹם הַזֶּה, אֶת-שְׁאָר הַבַּעַל--אֶת-שֵׁם הַכְּמָרִים, עִם-הַכֹּהֲנִים

הנביא לא מתרשם מכל אלה שצועקים את אמונתם מעל הגגות, שמשתחווים לאלוהים ונשבעים אמונים למלך. כולם - יחוסלו. אין כנראה אמת מאחורי כל הצעקות והשבועות לאלוהים.

ה) וְאֶת-הַמִּשְׁתַּחֲוִים עַל-הַגַּגּוֹת, לִצְבָא הַשָּׁמָיִם; וְאֶת-הַמִּשְׁתַּחֲוִים הַנִּשְׁבָּעִים לַיהוָה, וְהַנִּשְׁבָּעִים בְּמַלְכָּם

וגם הלא מאמינים – יחוסלו.

ו) וְאֶת-הַנְּסוֹגִים, מֵאַחֲרֵי יְהוָה; וַאֲשֶׁר לֹא-בִקְשׁוּ אֶת-יְהוָה, וְלֹא דְרָשֻׁהוּ

למעשה, אומר צפניה, צפונות הלב של כל בני האנוש הן רעות.
----------
 וכל זה למה? כי הגיע יום אלוהים. ואלוהים הולך לחגוג זבח גדול בזמן שכולם יחוסלו.

ז) הַס, מִפְּנֵי אֲדֹנָי יְהוִה: כִּי קָרוֹב יוֹם יְהוָה, כִּי-הֵכִין יְהוָה זֶבַח הִקְדִּישׁ קְרֻאָיו

בפעם האחרונה שאלוהים הקדיש קרובים אליו זה היה מזמן, באוהל מועד, עת נשרפו בני אהרון הכהן. תגובת משה לאהרון ההמום היתה (ויקרא פרק י):

ג)וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דבֶּר יְהוָֹה לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל-פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד

אז אצל צפניה: `הס מפני אדוני אלוהים`
ואצל אהרון זה קרה, ואז `ויידום אהרון`.
ככה זה – כשאנשים מתים לטובת הקדשת אלוהים, משתרר שקט.
 ----------

אלוהים יפקוד (יחסל) את השרים, בני המלך, העשירים, הרשעים, המתהוללים – כולם ברשימה.
ומי עוד – גם הרוב הדומם. אלה ש`קופאים על שמריהם`. 
 את ירושלים, אלוהים יפקוד במיוחד, עת יחפש אותה בנרות. ירושלים לא תוכל להסתתר מפניו. כל מי שחושב שהעם הנבחר פטור מ"יום אלוהים", שיחשוב שוב:

יב) וְהָיָה בָּעֵת הַהִיא, אֲחַפֵּשׂ אֶת יְרוּשָׁלִַם בַּנֵּרוֹת; וּפָקַדְתִּי עַל הָאֲנָשִׁים, הַקֹּפְאִים עַל שִׁמְרֵיהֶם, הָאֹמְרִים בִּלְבָבָם, לֹא יֵיטִיב יְהוָה וְלֹא יָרֵעַ. 
 יג) וְהָיָה חֵילָם לִמְשִׁסָּה, וּבָתֵּיהֶם לִשְׁמָמָה; וּבָנוּ בָתִּים, וְלֹא יֵשֵׁבוּ, וְנָטְעוּ כְרָמִים, וְלֹא יִשְׁתּוּ אֶת יֵינָם

ואז מפיל הנביא פצצה – מה שמגיע זו שואה על העולם כולו:

טו) יוֹם עֶבְרָה, הַיּוֹם הַהוּא: יוֹם צָרָה וּמְצוּקָה, יוֹם שֹׁאָה וּמְשׁוֹאָה, יוֹם חֹשֶׁךְ וַאֲפֵלָה, יוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל.... כִּי-כָלָה אַךְ נִבְהָלָה יַעֲשֶׂה, אֵת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ. 
----------
בפעם האחרונה שאלוהים חיסל את העולם (המבול של נח) הוא הבטיח שזה לא יקרה יותר.
 מסתבר שההבטחה, לפחות לפי הפרק הזה, לא מחייבת את אלוהים, ב"יום האלוהים", לשמור את בני האדם. אלוהים יכול לעמוד בהבטחה על-ידי השמדת המין האנושי, תוך שאינו פוגע בשאר החיות.
----------
 והערה אחרונה: לא כיף גדול יום אלוהים, מה?