מדרש יונתי - צפניה ג' |יונה ארזי ורונית אופיר

מאת: יונה ארזי ורונית אוופיר, ציור : יונה ארזי ת.פרסום: 24/01/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

צפניה פרק ג

א) הוֹי מֹרְאָה וְנִגְאָלָה הָעִיר הַיּוֹנָה:

(ב) לֹא שָׁמְעָה בְּקוֹל לֹא לָקְחָה מוּסָר בַּיהֹוָה לֹא בָטָחָה אֶל אֱלֹהֶיהָ לֹא קָרֵבָה:

(ג) שָׂרֶיהָ בְקִרְבָּהּ אֲרָיוֹת שֹׁאֲגִים שֹׁפְטֶיהָ זְאֵבֵי עֶרֶב לֹא גָרְמוּ לַבֹּקֶר

 

כולם כתבו היום על אלתרמן ועל עיר היונה שלו. אנחנו רוצות להפנות את המבט אל מאיר אריאל.

ב 1957 אלתרמן עוד לא היה חבר בתנועה לא"י השלמה, ושירי עיר היונה שלו נראים תמימים היום – כשמתבוננים במה  שקורה. מעניין מה נתן היה אומר על המתרחש בעירנו עיר היונה.

מדרש יונתי של מאיר אריאל  הוא ביטוי לסוף כל התקוות של עיר היונה. שלא כמו אלתרמן אריאל , עשר שנים אחר כך כבר כותב לאחר מלחמת ששת הימים ;  זהו מדרש מחאה שמשתמש גם בסמל היונה משיר השירים וגם ביונה מסיפור המבול המסמלות בד בבד כל אחת בדרכה את הגאולה. הוא אומר ישירות שמדובר בירושלים – סמל הריבונות והעצמאות הישראלית .

גם ירושלים של מאיר אריאל לא לקחה מוסר וכך גם ירושלים של היום...

 

שאלו על לב ירושלים 
שאלוה לשלומה - 
אבנים בלב ירושלים 
כיכר השוק הומה. 

בשקרים ועוול מתעטפת 
לרגל מלאכת החומה 
אך מבעד לצעיף נשקפת 
עירנו עירומה. ...

... ושמיטה כהלכה אתה כבר יודע לעשות 
שאתה רץ לקחת עוד ועוד אדמות
בספק מרמה, בחשד גזל, בחסות חשיכה 
בחסינות מושל? הזו גאולה? הזה כבודה
כגנב במחתרת יהודה
ולמי תמכור את "שדך" בשנת שמיטה 
או אולי תתאסלם או תתנצר לשנה? 
ולפני מי תיתמם שביעית אחר שביעית 
בעוד האדמה אשר תחתיך כשפחה נשבית? 
בעיני מי זה מוצא חן? אדמה אתה לוקח - 
גאולה לא נותן. או אולי אצבעותיך 
הדוקות מאוד מאוד מאוד מאוד מאוד - 
מאומנות להרפות? מיומנות לשחרר? 
מתורגלות לשמוט?