מרכבות זכריה - זכריה ו' | מיכאל פדידה

מאת: מיכאל פדידה, התמונה - גוסטב דורה ת.פרסום: 05/02/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

המראה של המרכבות המובלות על ידי סוסים בצבעים שונים בפרק שלנו קשה לפענוח. גם בפרק ב` רואה זכריה במראה סוסים בצבעים שונים. בשני המראות נאמר שלסוסים ולמרכבות יש תפקיד של איסוף מודיעין. בפרק ב` השליחות המודיעינית הייתה לדווח על המצב הבטחוני בעולם. הדיווח  שלהם היה  ש"כל הארץ יושבת שוקטת" – פסוק יא.

 גם מפרק ו`  ניתן להבין שהמרכבות עומדות לצאת לשליחות לאחר שהתייצבו בפני האלהים ומן הסתם דיווחו לו על מה שמתרחש בעולם: "אלה ארבע רוחות השמים, יוצאות מהתיצב על אדון על הארץ" – פסוק ה. (גם בפתיחה של ספר איוב יש תיאור של התיצבות לפני האל, של פמליה של מעלה והשטן בתוכם).

הפשר היחיד שזכריה מקבל על מראה המרכבות בפרק ו` הוא ש: "היוצאים אל ארץ צפון הניחו את רוחי בארץ צפון".  הביטוי "ארץ צפון" מופיע בזכריה פרק ב`: "הוי הוי ונוסו מארץ צפון...הוי ציון המלטי יושבת בת בבל". כלומר שארץ צפון קשורה לגולים היושבים בבבל.

ניתן אולי לפרש שהמרכבה היוצאת לגולי בבל אמורה להביא להם את רוח ה`. הרוח הזאת מזכירה את חזון העצמות היבשות של יחזקאל לז`: " מארבע רוחות בואי הרוח ופחי בהרוגים האלה ויחיו" - פסוק ט. רוח ה` שהמרכבה מביאה לגולי בבל נועדה אולי להפיח בהם רצון עז לצאת מהנרפות שלהם ולשוב לציון.

יש פרשנים שמוצאים חיזוק לפרשנות הזו מחלקו השני של הפרק: הנביא הצטווה לקבל מגולים אחדים ששבו מבבל (מארץ צפון) תרומת כסף וזהב, ששימשו לעשיית עטרות לראשו של יהושע הכהן הגדול.