משיח לעניים - זכריה ט' | דודו פלמה

מאת: כתיבה וציור - דודו פלמה ת.פרסום: 08/02/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין


(ט) גִּילִי מְאֹד בַּת צִיּוֹן, הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם, הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא; עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר, וְעַל עַיִר בֶּן אֲתֹנוֹת. 


****

המשיח של זכריה הוא משיח יוצא דופן, והוא גם דומה נורא לישוע. במקום המשיח העממי הגואל והמושיע, המשיח של זכריה איננו מושיע, הוא נושע. והוא עני ורכב על חמור, ועל עיר בן אתונות.

עכשיו תשמעו סיפור, בשנת 1978 נמצאתי במסע לצורך ספיגת תרבות באירופה שהתחלתי אותו באיטליה. במשך כמה ימים שהיתי ברומא, סרקתי את הוותיקן והסנפתי אמנות. 
 ביום השלישי בהיותי בדרכי לתקרה העצומה של מיכלאנג`לו שבקפלה הסיסטינית, חלפתי על פני שטיח קיר ענק, שהפסוק על המשיח העני והנושע מזכריה היה ארוג על גבו. 

כאשר אנחנו קוראים את הפסוק בזכריה ברור לנו שהמשיח העני והנושע רוכב על חמור אחד ולא על שניים. ולמרות שהאופציה המגוחכת הזאת קימת מילולית, הרי ברור שיש לפנינו תיאור כפול של אותה החיה. חמור שהוא גם עיר בן אתונות. 
 לקתולים אסור לפרש את התנ"ך. הם מבינים אותו באופן מילולי, לכן כאשר כתוב שקרן עור פניו של משה, מיכלאנג`לו הצמיח לו קרני פרה מהמצח. 

וכך קרה שגם בשטיח הענקי המדובר היה ארוג המשיח העני והנושע כשהוא רוכב על שני חמורים השרויים זה לצד זה כשהוא עצמו שרוי בפיסוק מכאיב, המכונה שפאגאט בלשון המתעמלות הרומניות הגמישות נוסח נדיה קומאנצ`י.

רק מלהסתכל במשיח ההולך ונקרע במפסעתו מהרכיבה על שני חמורים צמודים, זלגו מעיני דמעות של כאב והזדהות. הנזירים שחלפו על פני והבחינו בדמעות שעלו בעיני נדו לי בראשם בחיוך מלא הערכה גדולה לתייר המזדהה עד כדי דמעות עם המשיח של זכריה. 

מסתבר שהמפגש בשטיח של זכריה היה רק הכנה לבאות, כי אחר כך המשכתי לתקרה של מיכלאנג`לו, ושם כבר פגשתי באלוהים. 

אֱלֹהֵי מִיכלאַנגֶ`לו
----------------

פָּגַשְׁתִּי בּוֹ לָרִאשוֹנָה בַּקָפֶּלָה הסִיסְטִינִית בִּשְׁנַת 
1978 בַּמֵאָה הקוֹדֶמֶת, לִפְנֵי 36 שָנִים.

זֶה הָיָה חָמֵשׁ שָׁנִים רָעוֹת מִדַי אַחֲרֵי מִלְחֶמֶת יוֹם כִּפּוּר וַאֲנִי
יָצָאתִי בְּמִשְׁלַחַת מִטַעַם עַצְמִי לְגַלוֹת היֵשׁ חַיִים אַחֲרֵי הַמַבּוּל.

רוֹמָא קִבְּלָה אֶת פָּנַי גְשׁוּמָה וּמְעֻרפֶּלֶת, הַמִפְלָצוֹת הַמִשְׂתָרְגוֹת
בְּמִזְרְקוֹת הָאֶבֶן יָרְקוּ בַּאֲדִישׁוּת סִילוֹנֵי מַיִם בָּאֲוִיר הַקַר וְהַזָר,

בִּפְנִים הַתִקְרָה הַנֶהדָרָה נִפרְשָׂה מֵעָלַי כְּחֻפַּת יְקוּם מִסְתַחְרֵר, מַבָּטִי
שׁוֹטֵט רָצוֹא וָשוֹב כְּכַדוּר מְסֻנְוָר שֶהָלַך לְאִבּוּד בְּרוֹלֶטָה קוֹסְמִית,

לְפֶתַע פִּתְאֹם רָאִיתִי מֵעָלַי אֶת פְּנֵי אֱלֹהָיו הַמִשתוֹקֵקִים לָגַעַת שֶל 
מיכֶּלָאנְגֶ`לוֹ, וּמֵאָז, מֵאָז אֲנִי לֹא עוֹשֶׂה לִי אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָיו.

---------------------------------------
 הציור, עיבוד שלי לציור של מיכלאנג`לו