וְאֶת בֵּית יוֹסֵף אוֹשִׁיעַ  - זכריה י' |  מני גל

מאת: מני גל התמונה 123 RF ת.פרסום: 09/02/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בשני פסוקים בפרק זה נזכרים צאצאיהם של תושבי ממלכת ישראל:

וְגִבַּרְתִּי אֶת בֵּית יְהוּדָה, וְאֶת בֵּית יוֹסֵף אוֹשִׁיעַ, וְהוֹשְׁבוֹתִים כִּי רִחַמְתִּים, וְהָיוּ כַּאֲשֶׁר לֹא זְנַחְתִּים, כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם, וְאֶעֱנֵם. וְהָיוּ כְגִבּוֹר אֶפְרַיִם, וְשָׂמַח לִבָּם כְּמוֹ יָיִן, וּבְנֵיהֶם יִרְאוּ וְשָׂמֵחוּ, יָגֵל לִבָּם בַּיהוָה.

מה ידוע לנו על גורלם של תושבי ממלכת ישראל, הם `בית יוסף` או `אפרים`? מעט מדי. נבחן אפשרויות שונות, ונקשר אותן לתקופתו של זכריה:

א. רק חלק מאוכלוסיית ממלכת ישראל הוגלה על ידי האשורים, כך ש`בית יוסף`, עליהם מדבר זכריה, הם צאצאיהם של אלה שנותרו בארץ, בתחומיה של ממלכת ישראל.

ב. חלק מאוכלוסיית ממלכת ישראל נדדו דרומה אחרי הכיבוש האשורי, ונטמעו באוכלוסיית ממלכת יהודה, ויתכן שבעת חורבן הבית הראשון היתה אוכלוסיית הגולים מעורבת. חלק מהם שבו לציון בתקופת זכריה, ועדיין שמרו על הזהות הישראלית שלהם.

ג. `בית יוסף` הם צאצאיהם של גולי ישראל מזמן הכיבוש האשורי, והם הספיקו להיטמע באוכלוסיות הלא-יהודיות של מקומות גלותם, וכל קשר בינם לבין עם ישראל נמחק. זכריה מנבא שבדרך ניסית כלשהי הם ייגאלו ויצטרפו מחדש לעם היהודי.

ד. `בית יוסף` הם צאצאיהם של גולי ישראל מזמן הכיבוש האשורי, וחלק מהם שמרו עדיין על זהותם העברית, והם הצטרפו אל שבי ציון בחזרה לארץ.

יכול להיות שכבר בתקופת זכריה היה עניין גורלם של תושבי ממלכת ישראל לתעלומה, אך נבואתו מרמזת על השאיפה לאחד את ישראל ויהודה בעתיד הרחוק, לכשייגאל העם וישוב לארצו. אז ישובו גם ימי הזוהר של הממלכה המאוחדת.

נקנח בכמה דברי חז"ל, המתייחסים לעשרת השבטים, זה כינויים של צאצאי תושבי ממלכת ישראל.

רבי עקיבא ורבי אליעזר מתווכחים על גורל עשרת השבטים במסכת סנהדרין. וכך אומרת המשנה: "עשרת השבטים אינן עתידין לחזור שנאמר "וישליכם אל ארץ אחרת כיום הזה" (דברים כ"ט) . מה היום הולך ואינו חוזר, אף הם הולכים ואינן חוזרים - דברי רבי עקיבא. רבי אליעזר אומר: "כיום הזה" - מה יום מאפיל ומאיר, אף עשרת השבטים שאפלה להן כך עתידה להאיר להם.

בילקוט שמעוני נאמר, שעתידים ישראל לצאת לקראת צאצאי עשרת השבטים: "... אלו עשרת השבטים, שגלו לפנים מנהר הסמבטיון, שעתידים גלות יהודה ובנימין לילך אצלם להביאם, כדי שיזכו עמהם לימי המשיח ולחיי העולם הבא, שנאמר בימים ההם ילכו בית יהודה"

המלבי"ם כתב על שיבתם של שבטי ישראל כחלק מתהליך הגאולה וקיבוץ גלויות – "ובאחרית הימים יתקבצו כל עשרת השבטים האובדים והנדחים תחת דגל יוסף, שהוא משיח בן יוסף, אשר יאסוף הנדחים".