רֹעֶה אֱוִלִי - זכריה יא | אורי הייטנר

מאת: אורי הייטנר, התמונה ויקיפדיה , מאת friend of Darwinek - friend of Darwinek, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1392469 ת.פרסום: 11/02/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

אורי הייטנר
 זכריה יא: 

את רצף נבואות הנחמה והגאולה, קוטע פרק יא, ובו נבואה עתידית על תקופה של משבר מנהיגות בישראל. למתי כיוון הנביא את נבואתו? לא ברור. אולי לימינו?

הנביא מתאר מינוי של "רֹעֶה אֱוִלִי". למה אווילי ולא אוויל? כיוון שאוויל הוא טיפש, ומנהיג אינו חייב להיות טיפש כדי להנהיג את האומה באופן אווילי. אדרבא, הוא יכול להיות אדם בעל אינטליגנציה גבוהה, אך חסר התכונות הנדרשות להנהגת אמת.

מהי הנהגת אמת? הנביא מלמד זאת על דרך השלילה. בפרטו את אופן ההנהגה של רֹעֶה אֱוִלִי, הוא מגדיר גם את היפוכו – אופן ההנהגה הראוי של מנהיג אמת.

כך מתוארת דרך הנהגתו של רֹעֶה אֱוִלִי: "הַנִּכְחָדוֹת לֹא יִפְקֹד, הַנַּעַר לֹא יְבַקֵּשׁ, וְהַנִּשְׁבֶּרֶת לֹא יְרַפֵּא, הַנִּצָּבָה לֹא יְכַלְכֵּל, וּבְשַׂר הַבְּרִיאָה יֹאכַל, וּפַרְסֵיהֶן יְפָרֵק".

הַנִּכְחָדוֹת לֹא יִפְקֹד – הרועה לא יספור את הכבשים השקופות, ההולכות לאיבוד. 
 הַנַּעַר לֹא יְבַקֵּשׁ – הוא לא ידאג לצעירי הצאן, כלומר יפקיר את מערכת החינוך, ירושש אותה, מחוסר אכפתיות לדור ההמשך.
 וְהַנִּשְׁבֶּרֶת לֹא יְרַפֵּא – הוא ירפה את הכבש ששברה רגל. מה אכפת לו? מערכת הבריאות תהיה חולה וחלשה. היא לא תעניין את המנהיג הזה. 
 הַנִּצָּבָה לֹא יְכַלְכֵּל – את הכבשה העומדת במקומה, זו שאין לה כוחות לדאוג לעצמה, ללכת בעצמה במרחבי המרעה; אולי היא זקנה, אולי היא בעלת מוגבלויות. הוא לא ידאג לכלכלתה ולפרנסתה.
 וּבְשַׂר הַבְּרִיאָה יֹאכַל – במקום לדאוג לטובת העדר, אותו מנהיג ידאג לטובתו האישית. ינצל את עדרו ולאחר מכן ישתמש בו לטובתו.

הנביא מתאר מנהיגות אדישה, שאינה דואגת לחיים עצמם של הציבור אותו היא מנהיגה ומנצלת את העם לצרכיה.

מכלל השלילה ניתן להבין מהי מנהיגות אמת – מנהיגות שאכפת לה באמת מעמה, והיא דואגת לרווחתו; לחינוך, לבריאות, לחלשים בחברה. מנהיגות שלא טובתה האישית מדריכה אותה, אלא הדאגה לעם.