הסלקציה האלוהית - זכריה י"ג |גל

מאת: מני גל התמונה 123RF ת.פרסום: 13/02/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

נבואות אחרית הימים של כמה מנביאי המקרא מכילות מרכיב מוכר ומטריד למדי, והוא השמדת יסודות חטאים מקרב החברה היהודית או מקרב החברה האנושית, וכשאני אומר `יסודות חטאים`, איני מתכוון למה שתיארה ברוריה בדרשה על הכתוב "יִתַּמּוּ חֲטָאִים" (מלשון חֵטְא) ולא חוטאים, ו"רשעים עוד אינם" מכיוון שחזרו בתשובה. נבואות אחרית הימים היו הרבה יותר חריפות, והן ניבאו השמדה של החוטאים, ולא של חטאיהם. ניתן לתאר מרכיב נבואי זה כסלקציה שיבצע אלוהים במין האנושי או בעם ישראל, כשהצדיקים שישרדו את האפוקליפסה יפתחו דף חדש, נקי וזך, לקראת עולם עתידי אוטופי.

גם לזכריה יש נבואה המדברת על אותה סלקציה, ויש לו הנוסח המיוחד לו:

וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא, נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת, אַכְרִית אֶת שְׁמוֹת הָעֲצַבִּים מִן הָאָרֶץ, וְלֹא יִזָּכְרוּ עוֹד, וְגַם אֶת הַנְּבִיאִים וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ: וְהָיָה כִּי יִנָּבֵא אִישׁ עוֹד, וְאָמְרוּ אֵלָיו אָבִיו וְאִמּוֹ יֹלְדָיו: לֹא תִחְיֶה, כִּי שֶׁקֶר דִּבַּרְתָּ בְּשֵׁם יְהוָה, וּדְקָרֻהוּ אָבִיהוּ וְאִמּוֹ יֹלְדָיו בְּהִנָּבְאוֹ... וְהָיָה בְכָל הָאָרֶץ, נְאֻם יְהוָה, פִּי שְׁנַיִם בָּהּ יִכָּרְתוּ, יִגְוָעוּ, וְהַשְּׁלִשִׁית יִוָּתֶר בָּהּ: וְהֵבֵאתִי אֶת הַשְּׁלִשִׁית בָּאֵשׁ, וּצְרַפְתִּים כִּצְרֹף אֶת הַכֶּסֶף, וּבְחַנְתִּים כִּבְחֹן אֶת הַזָּהָב. הוּא יִקְרָא בִשְׁמִי, וַאֲנִי אֶעֱנֶה אֹתוֹ. אָמַרְתִּי: עַמִּי הוּא, וְהוּא יֹאמַר: יְהוָה אֱלֹהָי.


מה אומר זכריה? אם היה אלוהים מסתפק בהכרתת שמות האלילים ובהעברת רוח הטומאה מן הארץ א-לה ברוריה, היינו מסתדרים עם זה, אך הוא מזכיר גם את הנביאים, הלא הם נביאי השקר, כמובן. אלה יושמדו. את ההפתעה בנבואה יספק התיאור של משפחות הצדיקים, שיגלו שבקרבם נמצא חוטא מן הסוג של נביאי השקר. הם עצמם יעשו את מה שהם יבינו כרצון אלוהים, וידקרו את בן משפחתם למוות. האם רק נביאי שקר יושמדו? לא ולא... שני שלישים מן האוכלוסיה ייכרת, ורק שליש יינצל. תהליך זה יהיה כה יעיל, שממש כמו צריפת הכסף והזהב בכבשן המתכות תתבצע הפרדה מדויקת של החוטאים מהצדיקים.

האם זו משאלת לב מוסרית? האם היא תכנית ריאלית?
 אי המוסריות של הרעיון מומחש בחריפות על ידי הנבואה, שבני אדם יקחו חלק במעשה הטיהור, וירצחו את החוטאים. כאשר בן אדם לוקח על עצמו את ההחלטה את מי יש להשמיד לטובת העתיד, נחצה הגבול בין תרבות חברתית מוסרית לתרבות הנגועה בשחיתות אלימה, המשתמשת בצידוקים אידיאולוגים או תיאולוגים למעשי הזוועה שהיא מבצעת.

חוסר הריאליות שבנבואה זועק לשמים, כשאנו בוחנים קטסטרופות שאירעו בהיסטוריה. אלה שהתרחשו בעטיין של תופעות טבע כמו רעידות אדמה, צונאמי, ואפילו מגיפות, לא הבחינו בין צדיק לרשע. בני אדם שניצלו בעור שיניהם מאסונות עולמיים אלה ידעו שרק מזלם שיחק להם. קטסטרופות אחרות, מעשה ידי בני אנוש, כדוגמת מלחמות, גם הן לא הבדילו בין צדיקים לרשעים. המנצחים במלחמות הם שקבעו מי ראוי להשמדה, ועשו זאת על פי קריטריונים שונים לחלוטין מקריטריון הצדיקות. אם אתה בן עם אחר, אם צבע עורך לא מוצא חן בעיני, אם אני חומד את אדמתך או אם אתה מתפלל לאל אחר - אני מחליט שאין לך זכות קיום. מי שחזק יותר, אכזרי יותר או ערמומי יותר, יש לו סיכויים מעט יותר טובים לשרוד אסון מלחמה. צדיקות תעזור לך אולי להגיע אל סופה של המלחמה או אל סופם של חייך עם מצפון נקי יותר, ותו לא.
 נבואות האפוקליפסה המכילות אותו מרכיב של סלקציה שבורא עולם יבצע באוכלוסיית בני האנוש הן נבואות פנטסטיות, כלומר יש לראות בהן פנטסיה. אך בואו ונלך עם הדמיון ההזוי הזה, ונקבל את האפשרות שאלוהים הגדול והנורא יכול לשלוף בפינצטה את הצדיקים, ולחלץ אותם מהקטסטרופה שהוא הולך להביא על האנושות, למה יביא אותו דף חדש בהיסטוריה העולמית?
 המקרא מספר שאלוהים כבר חזה פעם אחת את התהליך: הוא הביא מבול, והשמיד את כל האנושות החטאה, חילץ את נוח הצדיק והעלה אותו על הדף החדש עם בני משפחתו. עד מהרה מגלה אלוהים כי החברה האנושית הצומחת מחלציו של נוח אינה בבחינת בשורה הומניסטית חדשה. האם משום כך מנבא זכריה כי אלוהים ישמיד גם את שמות העצבים ויכרית גם את רוח הטומאה (מה זה?) מן הארץ? האם זו משאלת לב נוסח ברוריה, כי ייתמו חטאים ולא חוטאים? זאת אומרת שאלוהים יבטל באופן מוחלט את אפשרות קיומו של היצר הרע. והיינו כמלאכים, ללא תשוקות, ללא מצפון, ללא אפשרות בחירה. האם זהו הדף החדש? האם תהיה זאת אנושות?