נבואה וטומאה חד הם - זכריה יג | עופר בורין

מאת: עופר בורין ת.פרסום: 14/02/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 זכריה מנבא את ניקיון העם היהודי מכל חטאיו ואת קץ הנבואה:

א) בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה מָקוֹר נִפְתָּח לְבֵית דָּוִיד וּלְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם לְחַטַּאת וּלְנִדָּה׃
 ב) וְהָיָה בַיּוֹם הַהוּא נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת אַכְרִית אֶת שְׁמוֹת הָעֲצַבִּים מִן הָאָרֶץ וְלֹא יִזָּכְרוּ עוֹד וְגַם אֶת הַנְּבִיאִים וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן־הָאָרֶץ׃

`וגם את הנביאים ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ`.

ככה, לא יהיו יותר חטאים ולא יהיו יותר נביאים בקרב עם ישראל.
הכיצד?
זה פשוט:
 שלב א – שני שליש מהעם פשוט יושמדו על ידי אלוהים.

ח) וְהָיָה בְכָל הָאָרֶץ נְאֻם־יְהוָה פִּי שְׁנַיִם בָּהּ יִכָּרְתוּ יִגְוָעוּ וְהַשְּׁלִשִׁית יִוָּתֶר בָּהּ׃

שלב ב – השליש הנותר יעבור מבחנים קשים שבסופם הוא יהיה כל כך טהור, שלא יהיו בו כלל חטאים וממילא לא יידרש לנביאים:

ט) וְהֵבֵאתִי אֶת הַשְּׁלִשִׁית בָּאֵשׁ וּצְרַפְתִּים כִּצְרֹף אֶת־הַכֶּסֶף וּבְחַנְתִּים כִּבְחֹן אֶת־הַזָּהָב הוּא יִקְרָא בִשְׁמִי וַאֲנִי אֶעֱנֶה אֹתוֹ אָמַרְתִּי עַמִּי הוּא וְהוּא יֹאמַר יְהוָה אֱלֹהָי

חוזרים להתחלה, לקבלת עשרת הדברות: נעשה ונשמע, או בלשון זכריה – `הוא יקרא בשמי ואני אענה אותו (אענה מלשון מענה ולא מלשון עינויים?!) אמרתי עמי הוא והוא יאמר אלוהים אלוהי`.
אידיליה בין האל לאדם, שבעצם אינו אדם אלא רובוט עם תוכנה טהורה.
----------
 חזרתי לספר דברים פרק יח. עליו כתבתי:

טו)נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ יְהוָֹה אֱלהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן:

לנביא הזה, זה שימנה אלוהים, מצווה משה לשמוע. אבל, משה מיד שואל שאלה טבעית: איך נדע מיהו נביא אמת שאלוהים שלח?

כא)וְכִי תֹאמַר בִּלְבָבֶךָ אֵיכָה נֵדַע אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר לא דִבְּרוֹ יְהוָֹה:

כלומר איך נדע מיהו נביא אמת ומיהו נביא שקר?
 והתשובה:

כב)אֲשֶׁר יְדַבֵּר הַנָּבִיא בְּשֵׁם יְהֹוָה וְלא יִהְיֶה הַדָּבָר וְלא יָבֹא הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר לא דִבְּרוֹ יְהוָֹה בְּזָדוֹן דִּבְּרוֹ הַנָּבִיא לא תָגוּר מִמֶּנּוּ:

או בעברית פשוטה – מבחן התוצאה. נביא שקר הוא זה שמה שהוא מנבא לא קורה.
 זה נשמע לי מוזר מאוד. הרי כל הרעיון הוא שנדע מראש האם נביא הוא נביא אמת או נביא שקר!
ההסבר שלי לכך הוא:
 אני חושב שמשה התכוון בדבריו לומר לבני ישראל אז ולנו היום, שמאחר ולא ניתן באמת לדעת מיהו נביא אמת ומיהו נביא שקר, אל לנו להאמין כלל שיש נביא לאחר משה רבינו עצמו. משה היה אישיות חד פעמית שהייתה בקשר עם אלוהים. קשר שכל העם ראה אותו במעמד הר סיני ולכן לא היה כלל ספק בו. לאחר משה - אין נביא שכזה (כמותו) ולכן אנחנו מצווים, כברירת מחדל, לא לקבל כל נבואה ולסמוך אך ורק על עקרונות המוסר שנתן לנו משה בתורתו ועל הניסיון והשכל הישר שלנו.
 דומה הדבר לאמירה של משה לגבי "מקום אשר אלוהים יראך" כמוקד לקורבנות בארץ ישראל. לא סתם לא נקב משה במראה המקום משום שידע שכל הפנייה שכזו סופה שתתרחש במקום הזה עבודת אלילים.
לסיכום - אין יותר נביאים ואין מקום לעבודת השם. אלה מהות דברי משה בפרקים האלה!
----------
לא הבנו את משה.
 חבל