היה או לא היה - מיכאל פדידה

מאת: מיכאל פדידה, התמונה 123RF ת.פרסום: 13/03/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

אני מתרשם שמגילת אסתר אינה מספרת סיפור הסטורי אלא מבטאת משאלת לב של העם העם היהודי, שהיה רוצה שההסטוריה שלו תיראה אחרת. 

כשם שבקרנבלים הסדר החברתי מתהפך - עליונים למטה ותחתונים למעלה, כך עם ישראל בדה לעצמו סיפור נחמה: אנו נעבור גזרות השמדה שבודאי תהיינה בעתיד, כמו שעברנו את המן העמלקי - הפרסי.

מהם האלמנטים בסיפור שמצביעים על כך שזו אגדה ולא סיפור הסטורי?

ראשית, לא יתכן שמרדכי היהודי ישלח את אסתר בת דודו לתחרות יופי שבסופה היא יכלה ליהפך לפילגש המלך.

הוא רצה לקדם אותה לקריירה של מלכת יופי מבלי לדעת שבסופו של דבר היא תהיה בזמן הנכון ובמקום הנכון כדי להציל את העם.   נפלאות דרכי ההשגחה.

שנית, לא ידוע מקרה בהסטוריה שבו יהודים שחיו באימפריה קיבלו הרשאה מהמלך לתקוף את שונאיהם.

פלא אגדי נוסף בסיפור: שנת אחשוורוש נדדה ובמקרה קראו לפניו מיומן המלך שמרדכי הציל את חייו. הדבר הדליק נורה אדומה אצל אחשוורוש שהחל לחשוד שהמן מנסה לרשת את מקומו כי הוא רצה להשמיד את העם של מרדכי שהציל את חייו. לכן בבוקר הוא השפיל את המן בצוותו עליו להוביל את מרדכי רכוב על סוס בשדרות שושן הבירה. מכאן ואילך הפור התהפך.