כי בצלם אלהים  - תהילות לט | דודו פלמה

מאת: כתיבה וציור דודו פלמה ת.פרסום: 17/04/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ז אַךְ בְּצֶלֶם יִתְהַלֶּךְ אִישׁ אַךְ הֶבֶל יֶהֱמָיוּן;
יִצְבֹּר וְלֹא יֵדַע מִי אֹסְפָם.

****

בעוד שבוע יתרחש במחוזותינו יום השואה. תהילה לט מכינה אותי לקראתו.
 אך בצלם יתהלך איש. יש כאן תיאור של האופן הראוי שבו על האדם להתהלך בעולם. אולי בהמשך למי האיש החפץ חיים. להתהלך בצלם. להיות בן אדם.

במחזור השירים של דן פגיס "קרון חתום" יש שני שירים "עדות" ו"עדות אחרת" המתארים איך ניראה האדם כאשר אינו מתהלך בצלם:

עֵדוּת
-------
לֹא לֹא: הֵם בְּהֶחְלֵט
הָיוּ בְּנֵי-אָדָם: מַדִּים, מַגָּפַיִם.
אֵיךְ לְהַסְבִּיר. הֵם נִבְרְאוּ בְּצֶלֶם.

אֲנִי הָיִיתִי צֵל.
לִי הָיָה בּוֹרֵא אַחֵר.

וְהוּא בְּחַסְדּוֹ לֹא הִשְׁאִיר בִּי מַה שֶּׁיָּמוּת.
וּבָרַחְתִּי אֵלָיו, עָלִיתִי קַלִּיל, כָּחֹל,
מְפֻיָּס, הָיִיתִי אוֹמֵר: מִתְנַצֵּל:
עָשָׁן אֶל עָשָׁן כֹּל יָכוֹל
שֶׁאֵין לוֹ גּוּף וּדְמוּת.


עֵדוּת אַחֶרֶת
------------
אַתָּה הָרִאשׁוֹן וְאַתָּה הַנִּשְׁאָר אַחֲרוֹן,
כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ מִשְׁפָּט בֵּין דִּין לְדִין
בֵּין דָּם לְדָם,
הַקְשֵׁב לְלִבִּי הַקָּשֶׁה בַּדִּין, רְאֵה אֶת עָנְיִי.
מְשַׁתְּפֵי-הַפְּעֻלָּה שֶׁלְּךָ, מִיכָאֵל, גַּבְרִיאֵל,
עוֹמְדִים וּמוֹדִים
שֶׁאָמַרְתָּ: נַעֲשֶׂה אָדָם,
וְהֵם אָמְרוּ אָמֵן.

**** 

כאשר אלוהים כורת ברית עם נח לאחר המבול הוא אומר לו את הדברים האלה: "... וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ, מִיַּד כָּל חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ; וּמִיַּד הָאָדָם, מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרֹשׁ, אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם" ואז הוא מוסיף את מה שחז"ל יהפכו לאחר מכן לנוסחת הקיום האנושי "שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ: כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם. וְאַתֶּם, פְּרוּ וּרְבוּ..." 

חז"ל קושרים את ביטול מצוות פרו ורבו לשפיכות דמים ולפגיעה בצלם אלוקים שבאדם - "תניא, רבי אליעזר אומר: כל מי שאין עוסק בפריה ורביה - כאילו שופך דמים, שנאמר: (בראשית ט´) "שופך דם האדם באדם דמו ישפך" וכתוב אחריו: "ואתם פרו ורבו". 
 רבי יעקב אומר: כאילו ממעט הדמות (מפחית מ-´צלם אלוקים´ שבו) שנאמר: (בראשית ט´) "כי בצלם אלהים עשה את האדם" וכתוב אחריו: "ואתם פרו" וגו`. בן עזאי אומר: כאילו שופך דמים וממעט הדמות, שנאמר: "ואתם פרו ורבו".

אפשר לראות זאת כך. חז"ל בונים שני קטבים ומותחים ביניהם את ציר החיים של האדם. בצד אחד יש לנו את קוטב שפיכות הדמים. בקוטב הנגדי יש לנו את פרו ורבו. ובאמצע יש את "כי בצלם אלוהים עשה את האדם". 
 המילוליות של חז"ל כל כך מהודקת עד שלעיתים היא הופכת להיות מופשטת. חז"ל מציבים לפנינו שתי ברירות קיומיות. האחת להמעיט את צלם אלוהים בעולם ע"י שפיכות דמים. והאחרת להרבות את צלם אלוהים ע"י פרו ורבו. 
 להתהלך בצלם לאחר השואה, פירושו לזכור את היכולת הנוראה של האדם להפוך את העולם מעולם של אנשים שנבראו בצלם לעולם של אנשים שנבראו בצל. ואז לבכות על כך ולהשתדל להמשיך ככל שנוכל להתהלך בצלם.

בִּמְדוּרוֹת מִלְחָמָה / חנה סנש

בִּמְדוּרוֹת מִלְחָמָה, בִּדְלֵקָהִּ, בִּשְרֵפָה,
בֵּין יַמִּים סוֹעֲרִים שֶׁל הַדָּם,
הִנְנִי מַבְעִירָה פַּנָּסִי הַקָּטָן,
לְחַפֵּשׂ, לְחַפֵּשׂ בֶּן-אָדָם.

שַׁלְהֲבוֹת הַשְּׂרֵפָה מַדְעִיכוֹת פַּנָּסִי,
אוֹר הָאֵשׁ מְסַנְוֵר אֶת עֵינַי;
אֵיךְ אַבִּיט, אֵיךְ אֶרְאֶה, אֵיךְ אֵדַע, אֵיךְ אַכִּיר,
כְּשֶׁהוּא יַעֲמֹד לְפָנַי?

תֵּן סִימָן, אֱלֹהִים, תֵּן סִימָן עַל מִצְחוֹ,
כִּי בָּאֵשׁ, בַּדְלֵקָה וּבַדָּם,
כֵן אַכִּיר אֶת הַזִּיק הַטָּהוֹר, הַנִּצְחִי,
אֶת אֲשֶׁר חִפַּשְׂתִּיו: בֶּן-אָדָם.

נהלל, 11.10.1940