במתים, חופשי - תהילים פ"ח | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה 123rf ת.פרסום: 22/06/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

החיים מזמנים לאדם, יומיום, אתגרים.
למעשה אנחנו נדרשים כל הזמן לבחור כיצד נהוג. לבחור בין חלופות.
היטיב לבטא זאת משה, בספר דברים פרק ל`:
 יט ) הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ--הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים--לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ.

תבחר! זו המשמעות של חייך. 
למעשה האדם חופשי לבחור, או כמאמר רבי עקיבא: "הכל צפוי והרשות נתונה".
אני מבין משני הגדולים האלה, משה ורבי עקיבא, שמהות החיים היא החופש לבחור.
והינה, במזמור פח` בתהילים, מקונן המשורר על המוות הצפוי לו ואומר, בין היתר:
ה) נֶחְשַׁבְתִּי, עִם יוֹרְדֵי בוֹר; הָיִיתִי, כְּגֶבֶר אֵין אֱיָל.
ו) בַּמֵּתִים, חָפְשִׁי:
כְּמוֹ חֲלָלִים, שֹׁכְבֵי קֶבֶר-- אֲשֶׁר לֹא זְכַרְתָּם עוֹד;
וְהֵמָּה,  מִיָּדְךָ נִגְזָרוּ.

הביטוי המיוחד כאן הוא: "במתים, חופשי"
כלומר – המשורר רואה במוות סוג של חופש.
והשאלה היא חופש ממה.
ראיתי פרשנויות של אנשים דתיים הרואים בכך חופש מקיום המצוות.
אני חושב שיש כאן בסך הכל אפיון של ההבדל בין חיים ומוות.
כשאנחנו חיים – אנחנו נדרשים לבחור.
ברגע שאדם מת, הוא משתחרר מהצורך לבחור. 
החופש מבחירה אינו אלא מוות.
 ומכאן, אנשים שעודם בחיים, הנוטלים מעצמם את חופש הבחירה ומשאירים אותה בידי אחרים, אינם אלא מתים.