בָּרוּךְ זוֹרֵעַ הָאוֹר! תהלים צ"ז |מני גל

מאת: מני גל, ציור : יונה ארזי ת.פרסום: 09/07/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק, וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה.

תקבולת מקראית היא מקפצה נהדרת למדרשים. תוכנה של תקבולת הוא, על פי רוב, מסר אחד הנאמר בשני אופנים. אם כן, הצדיק הוא ישר הלב, והאור הזרוע לו היא השמחה. אבל מאד מפתה לומר, שהפסוק נכתב כתקבולת כדי להבדיל או להבחין בין שני חלקיה, כלומר – האור הזרוע אינו בדיוק שמחה, והצדיק אינו ישר-הלב. אם כן, התקבולת שלפנינו מעלה מיידית שתי שאלות: הראשונה היא – במה נבדל הצדיק מישר הלב? ואילו השניה היא, כמובן – מה בין אור זרוע לשמחה?
וכאן יכולים חכמים לספק הסברים שונים, ואפילו מנוגדים זה לזה. פעמים רבות קורה, שדרך ההסבר נועדה לשרת מסר כלשהו, ולחכמים שונים ישנם מסרים שונים להנחיל.

רש"י מפרש כך: ישרים הם במדרגה גבוהה יותר מצדיקים, ואף מתן שכרם מרובה. על פי הסבר זה הגיוני להמשיך ולטעון, כי שמחה עולה על אור זרוע. אם זה נכון, מהי שמחה, ומהו אור זרוע?

רשב"א, לעומתו, טוען להפך, כי צדיקים הם למעלה מישרים, וכי בכלל שכרם של צדיקים, שהוא האור (האלוקי) נכלל גם שכר הישרים - ואף לישרים שהם למטה מהם בדרגה - שמחה, הקשורה בגוף ובמגבלותיו.

בפירושו של רשב"א מצויה גם ההבחנה בין האור הזרוע, שהוא אור אלוקי, רוחני, לבין השמחה, שהיא הנאות הגוף, ובפירושו זה של רשב"א מוצנעת הקביעה, כי האור הרוחני, האלוהי, נעלה על הנאות הגוף.

לשאלה הראשונה, על ההבדל בין צדיק לישר-לב, עדיין לא מצאנו תשובה.
שני החכמים שהזכרנו אינם מגדירים מיהו צדיק ומיהו ישר-לב.

ד"ר אביעד הכהן, ההולך הפעם עם רש"י, ומעדיף את ישרי הלב, אומר עליהם, שהם דוברים אמת גם בלבבם, תוכם כברם, פיהם ולבם שווים, וישרים הם גם בדרכי תורה, גם בהליכות עולמים.
על פי תפיסתו של הכהן, יכול אדם להיות צדיק, אדם שמעשיו טובים, שמקיים באדיקות את כל מצוות התורה, אך הוא חסר יושר. הכיצד? האין מצוות התורה מכתיבות גם הליכה בדרך היושר? יתכן שהכוונה היא לאדם, שמניעיו לקיום המצוות אינם טהורים, והם מבוססים על גאווה ורדיפת כבוד, או מלווים בטינה כלפי הבריות, אפילו כלפי אותן בריות שהוא עושה מעשי חסד עבורם.

עצם הוויכוח, ואפילו אי ההסכמה, בשאלת ההבדלים בין צדיק לישר-לב, או בין אור זרוע לשמחה, מעלה שאלות פילוסופיות מעניינות מתחומי המוסר ויחסי החברה, כמו גם מתחומי הדת.

המונח `אור זרוע` מעלה רעיון יפה נוסף: מישהו מלמעלה זרע את האור בעבור הצדיקים...

בספר הזוהר מופיע פיתוח של רעיון האור הזרוע לצדיקים, והוא `האור הגנוז`. וכך נכתב בזוהר:

כתוב: `וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר` (בראשית א, ג). אמר רבי יוסי: אותו אור נגנז, והוא מזומן לצדיקים לעולם הבא, כמו שביארוהו, שכתוב: `אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק` (תהלים צז, יא), ואותו אור לא שימש בעולם חוץ מביום הראשון, ולאחר מכן נגנז ולא שימש עוד.
בשם `אור זרוע` – קרא ר` יצחק בן משה מווינה, בן המאה ה-13, ליצירתו הספרותית, המכילה פסקי הלכה ,פירושים ותשובות לפי נושאים, באופן דומה לסידור המסכתות. שמו של הספר נלקח מהפסוק ממזמורנו, שמסופי המילים שלו הסיק רבי יצחק שיש לכתוב את שמו של רבי עקיבא עם האות ה בסופו (כלומר, עקיבה). הביטו באותיות הסופיות של `אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה` ותמצאו את `ר` עקיבה`.

 
 
18 people reached