אור זרוע - תהילות צ"ז |דודו פלמה

מאת: כתיבה וציור דודו פלמה ת.פרסום: 05/07/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק; וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה.
שִׂמְחוּ צַדִּיקִים בַּיהוָה; וְהוֹדוּ לְזֵכֶר קָדְשׁוֹ.

*****

אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה. היהדות יודעת להיות אוניברסאלית ומרחיבה את המבט כך שכל אמירה ערכית בה תחול על המין האנושי. 
שזהו כידוע לכם אחד העקרונות המכוננים של הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית. אבל היא יכולה להיות גם פרטיקולארית, מתחשבנת ומתקטננת לתפארת מדינת ישראל.

ב"ג`ואיש כרוניקל" ישן מופיע סיפור בו מגלה הפסל אברהם מלניקוב (אבא של האריה מתל- חי) על פגישה אחת מני רבות שהייתה לו עם הרב קוק האב (הראי"ה) בגלריה הלאומית לאומנות בלונדון ליד תמונה של הצייר רמברנדט.

בשיחה אמר הרב קוק את הדברים הבאים: "אני באמת חושב שרמברנדט היה צדיק. אתה יודע שכשראיתי לראשונה את עבודותיו של רמברנדט, הן הזכירו לי את האגדה על בריאת האור. כשאלוהים ברא את האור, הוא היה חזק כל- כך וצלול, שאדם יכול היה לראות מקצה העולם ועד סופו, אבל הקדוש ברוך הוא פחד שהרשעים ינצלו זאת. מה עשה? גנז את האור הזה לצדיקים, עד ביאת המשיח. אבל פה ושם ישנם אנשים גדולים שנתברכו וזכו לראות אותו. אני חושב שרמברנדט היה אחד מהם, והאור בתמונותיו הוא אותו אור ראשוני וטהור שיצר הקדוש ברוך הוא". שנאמר אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק; וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה.

(עד היום אני עומד אל מול הסיטואציה ההזויה ההיא שבה הרב קוק עומד ביחד עם הפסל אברהם מלניקוב מול תמונה של רמברנדט הגוי ומגדיר אותו כצדיק. וחושב בה בעת מה עומדים לעשות תלמידיו עם תפיסת עולמו ואיך ישבשו אותה כל כך עד שאחד מנכדיו הרוחניים יפסוק ש"יהודי שהורג סתם גוי לא חל עליו לא תרצח ושופך דם האדם").

*****

ויש גם את האור הזה הראשון של הבוקר. שמתחיל בכל יום את היום מחדש. והוא שמור לכל מי שמתעורר מספיק בזמן כדי לחלוק בו יחד עם כל הברואים שהתעוררו יחד בחלק הזה המואר של הכדור הזה שאנו מתקיימים עליו וממנו. 


אור ראשון של בוקר

אוֹר רִאשׁוֹן שֶׁל בֹּקֶר נוֹגֵעַ 
בַּגְּבָעוֹת הַחֲשׁוּפוֹת בְּאֶצְבָּעוֹת 
דַּקּוֹת כְּמוֹ רֵיחַ לֶחֶם חַם רוּחַ 
עוֹבֵר קָרִיר שׁוֹלֵחַ צִנָּה בְּמוֹרַד 
שָׂדֶה מִתְבַּהֵר וְהוֹלֵךְ שׁוֹלֵחַ
בִּרְעָדָה נִבְכֵי לַיְלָה בָּא 
בְּגֶזַע אֳרָנִים טְמִירִים מַצִּית
צִפּוֹר דְּרוֹר חוֹלֵף בִּיעָף
נוֹשֵׂא תּוֹלַעַת מְפַרְפֵּר
מִנְחָה לְהַדְלִיק זַהֲרוּרֵי 
אוֹר שֶׁמֶשׁ בָּהִיר וְחַד 
כְּבַז חוֹלֵף 
כְּאִבְחַת עָלֶה
נוֹשֵׁר
לְאַט 
לִבְרֹא 
עוֹד 
יוֹם 
חָדָשׁ.