מצא את ההבדלים - תהילים צ"ז | עופר בורין

מאת: עופר בורין . התמונה : Outdoor detail of Florence Baptistery - Gates of Paradise - Moses receiving the Law ת.פרסום: 05/07/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

במעמד הר סיני, ספר שמות פרק יט`, התגלה אלוהים בליוויי האפקטים הבאים:
ענן, עשן, אש, רעמים, ברקים, ההר נחרד וקולות חזקים נשמעו
טז) וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר, וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר, וְקֹל שֹׁפָר, חָזָק מְאֹד; וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם, אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה. 
יח) וְהַר סִינַי, עָשַׁן כֻּלּוֹ, מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו יְהוָה, בָּאֵשׁ; וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן, וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד

ובמזמור שלנו האפקטים הבאים:
ענן, ערפל, אש, ברקים, הארץ מפחדת, ההרים נוזלים.
ב) עָנָן וַעֲרָפֶל סְבִיבָיו; צֶדֶק וּמִשְׁפָּט, מְכוֹן כִּסְאוֹ.
ג) אֵשׁ, לְפָנָיו תֵּלֵךְ; וּתְלַהֵט סָבִיב צָרָיו.
ד) הֵאִירוּ בְרָקָיו תֵּבֵל; רָאֲתָה וַתָּחֵל הָאָרֶץ.
ה) הָרִים--כַּדּוֹנַג, נָמַסּוּ מִלִּפְנֵי יְהוָה: מִלִּפְנֵי, אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ.

אז, במעמד הר סיני, העם לכאורה הסכים ("נעשה" ואחר כך "נעשה ונשמע"), אבל אנחנו יודעים שזה לא באמת עבד.

וגם בפרק שלנו, כולם לכאורה מאוד מאוד שמחים:
א) יְהוָה מָלָךְ, תָּגֵל הָאָרֶץ; יִשְׂמְחוּ, אִיִּים רַבִּים.
ח) שָׁמְעָה וַתִּשְׂמַח, צִיּוֹן, וַתָּגֵלְנָה, בְּנוֹת יְהוּדָה--
לְמַעַן מִשְׁפָּטֶיךָ יְהוָה.
יב) שִׂמְחוּ צַדִּיקִים, בַּיהוָה; וְהוֹדוּ, לְזֵכֶר קָדְשׁוֹ.
----------
זו הבעיה עם כל הרעיון של מלכות אלוהים על הארץ. 
הפחד, והאימה, והמופעים האורקוליים, הם משענת קנה רצוץ.
זה לא עבד במעמד הר סיני, זה לא עבד בימי בית ראשון ושני, וזה לא עובד עד היום.

רק הבנה, הפנמה ומלכות אדם הלוקח אחריות על חייו וסביבתו, יכולים לעבוד לאורך זמן.