חֲמַת עַכְשׁוּב תַּחַת שְׂפָתֵימוֹ - תהילים ק׳ם| מני גל

מאת: מני גל התמונה 123rf ת.פרסום: 18/09/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 

אוסף מזמורי תהלים, על פי שמו, אמור לעסוק בהלל ובשבח לאל. מניית מספר המזמורים ומספר הפסוקים, המוקדשים לאויבי המשורר או לאויבי העם, מעלה ספק לגבי התאמת שם הספר למסריו העיקריים. המזמור שלפנינו הוא דוגמה בולטת לעיסוק הכמעט כפייתי ברשעים, במעשיהם, במזימותיהם ובאסון שמבקש המשורר מהאל להמיט עליהם.
מזמור ק"מ ראוי לתואר `מזמור רב-תכליתי`, שכן הוא מתאים לכל מיני רשעים, שקורא המזמור עלול להיתקל בהם במרוצת חייו. נמחיש את המגוון באמצעות דוגמאות מחיינו בהווה:
חַלְּצֵנִי יְהוָה מֵאָדָם רָע, מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי.

`אדם רע` הוא תיאור כוללני, אך `איש חמסים` הוא רשע העוסק בחמס, בגזל, בשוד. מיהם אנשי חמסים בימינו? כאשר סַפָּק כלשהו משתלט על המונופול להספקת מוצר, הוא מתפתה להעלות מחירים, ולחמוס אותנו, את האזרחים, שאין להם כל אלטרנטיבה. גילוי מצבורי הגז הטבעי מול חופי ישראל, שהם משאבי טבע השייכים למדינה כולה, הוביל את הממשלה למכור בנזיד עדשים את הזכויות להפקת הגז, תוך הסכמה למחיר שהם ישיתו עלינו, וכך נמצא עצמנו משלמים פחות או יותר את אותם המחירים ששילמנו עבור אנרגיה לפני מציאת האוצר הענק הזה שלנו. הממשלה, שהיתה אמורה לנצור אותנו, האזרחים, מאנשי חמס, מעלה בתפקידה, ובזאת היא מצטרפת לרשימת אנשי החמס.

אֲשֶׁר חָשְׁבוּ רָעוֹת בְּלֵב, כָּל יוֹם יָגוּרוּ מִלְחָמוֹת.
מלחמה היא מילה שמשמעותה נוראה. צו מוסרי עליון מחייב כל בן-אנוש לעשות כל שביכולתו למנוע פריצת מלחמה. עצם המחשבה על כך, שפוליטיקאים הנמצאים במצוקה של חקירות פליליות יחפשו מפלט מהמצב על ידי גרירת כולנו למלחמה, מעוררת פלצות. גם אנשי תקשורת, המדברים על `המלחמה הבאה` כעל אופציה ריאלית לחלוטין, שייכים לאלה ש`יגורו מלחמות`.

שָׁנֲנוּ לְשׁוֹנָם כְּמוֹ נָחָשׁ, חֲמַת עַכְשׁוּב תַּחַת שְׂפָתֵימוֹ, סֶלָה.
לשון שנונה היא סמלם של הנוקטים באלימות מילולית דרך קבע. לכאורה הם אינם עושים כל מעשה רע, אבל מידת היושר מחייבת להכיר בתוצאות של האלימות המילולית, במעשים שאנשים אחרים מתירים לעצמם לעשות תחת השפעת הסתה מילולית. ההשוואה לנחש ולעכשוב עושה עוול לאותם בעלי חיים, שאמנם פגיעתם מזיקה, אך אי אפשר לייחס להם כל כוונה רעה. לשון שנונה, כשהיא נכתבת ברשת החברתית, רבה השפעתה על התנהגויות של ביזוי, הדרה, הוצאת הזולת מהחברה האנושית הלגיטימית, והמרחק בין כל אלה לעשיית לינצ` הוא קטן.

טָמְנוּ גֵאִים פַּח לִי, וַחֲבָלִים פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת, לְיַד מַעְגָּל מֹקְשִׁים שָׁתוּ לִי.
התגרות מילולית במגמה לתפוס את הזולת בהתבטאות חריגה, הצעות שוחד לכאורה, שנועדו להוכיח שהיריב אינו נקי-כפיים, צילומים והקלטות בהסתר, ועריכתן בְּדֶרֶךְ שתאפשר הבנה שגויה של המציאות, אלה כלים בזויים בהם משתמשים אנשים במאבק עם יריביהם. חושפי שחיתויות בארגונים מצאו עצמם לא פעם במלכודות מעין אלו, שהונחו כניסיון לגרום להם לשתוק.
רֹאשׁ מְסִבָּי - עֲמַל שְׂפָתֵימוֹ יְכַסֵּמוֹ.
כל אותם מעשי עוול וחטא, שנוקטים אנשים חסרי מצפון כדי לכסות על פשעיהם או כדי להשתיק את מבקריהם – יש בהם הימור מסתכן, שלפעמים הופך עליהם את הקערה, ומביא לחורבנם הסופי.
קונפליקטים בין יחידים בחברה ובין קבוצות פוליטיות יריבות אינם נדירים. תרבות המאבק בין הצדדים היריבים יכולה לסייע לפתרון אי ההסכמות, או להחריף אותן. ראיית הצד השני, היריב, כרשע, השוואתו לבעלי חיים, ותיאורו בסופרלטיבים שליליים מעודדת מעשי אלימות ושבירת הנורמות של העמידה בחוק. במובן זה ספר תהלים רחוק מלהקנות לנו סטנדרטים ראויים של תרבות מאבק.