בכל יום אברכך - תהילים קמ״ה | אורי הייטנר

מאת: אורי הייטנר התמונה פיקסה ביי pixabay ת.פרסום: 11/09/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

אורי הייטנר
תהלים קמה: בְּכָל יוֹם אֲבָרְכֶךָּ

מזמור קמה הוא מזמור הודיה לאלוהים, מזמור תשבחות, על כל מעשיו בעולם. המזמור כתוב לפי הא"ב, למעט האות נו"ן. למה אין פסוק בנו"ן? כנראה שהפסוק נשמט.

על פי תרגום השבעים, הפסוק החסר הוא: "נאמן ה` בדבריו וחסיד בכל מעשיו". במגילות קומרן מופיע המזמור עם הפסוק החסר: "נאמן אלוהים בדבריו וחסיד בכל מעשיו". כנראה שבתרגום ליוונית הוחלפה המילה "אלוהים" ביהוה.

יש חוקרים הסבורים שהתוספת בקומרן ובתרגום השבעים אינה אותנטית, אלא השלמה מאוחרת לאקרוסטיכון, שנועדה להשלים את החסר, והם מנמקים זאת בשוני סגנוני בין הפסוק הזה לשאר הפרק.

חז"ל לא ניסו להשלים את האקרוסטיכון והתייחסו לחסרון כמכוון. במה נענשה האות נו"ן? אמר רבי יוחנן: "מפני מה לא נאמר נו"ן באַשְׁרֵי? מפני שיש בה מפלתן של שונאי ישראל, דכתיב `נָפְלָה לֹא תוֹסִיף קוּם בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל` ". המפלה היא דווקא של בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל, וכאשר ר` יוחנן אומר "מפלתן של שונאי ישראל", דבריו הם בלשון סגי-נהור.

ולמה שאלתו של רבי יוחנן היא "מפני מה לא נאמר נו"ן באַשְׁרֵי"? מה הקשר ל"אַשְׁרֵי"? הרי המזמור נפתח ב"תְּהִלָּה לְדָוִד"?

הסיבה לכך, היא שהמזמור כולו נכנס לכל התפילות, שלוש פעמים ביום. אולם נוספו אליו שני פסוקים בתחילתו ואחד בסיומו. הפסוק הפותח את התפילה, הוא מתוך המזמור הקודם, מזמור קמד: "אַשְׁרֵי יוֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ, עוֹד יְהַלְלוּךָ, סֶּלָה". התפילה מכונה "אַשְׁרֵי".

בפסוק ב במזמור, אומר דוד:
בְּכָל יוֹם אֲבָרְכֶךָּ
וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד.

כנראה שלא במקרה, דווקא מזמור זה, שכולו ברכות והלל, נאמר בְּכָל יוֹם.