הניגון יפה - עזוב את הפרטים | תהילים קמ״ז| עופר בורין

מאת: עופר בורין ת.פרסום: 13/09/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין


אביהו מדינה הלחין נפלא את פסוקי המזמור בהם מפציר הכותב שירושלים וציון ישבחו ויהללו את אלוהים:
יב) שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם, אֶת יְהוָה; הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן.
יג) כִּי חִזַּק, בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ; בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ.

https://www.youtube.com/watch?v=zpLJWjlZt9Y

הניגון של אביהו מדינה מאוד מאוד יפה.
כמו דבש מתוק נמזג הלחן בין האותיות והמילים, והאוזן מתמוגגת.

אחזתי ב"זכוכית מגדלת המילים" ומצאתי את הסיבות שמונה מחבר המזמור לשבח והלל לה`:
1. חיזק את בריחי העיר
2. ברך את האנשים הגרים בעיר

שאלה: מתי בהסטוריה שלנו היו בריחי העיר באמת חזקים?
שאלה: במה ברך אלוהים את בניו הגרים בעיר?

לגבי השאלה הראשונה, התשובה לדעתי היא פשוטה. מעולם לא.
לעיר כמו ירושלים לא נדרשים כלל בריחים. היא צריכה להיות עיר מזמינה ולא עיר סגורה בבריחים.

ולגבי הברכה לבני העיר, היא נכתבת בהמשך המזמור:
יד) הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם; חֵלֶב חִטִּים, יַשְׂבִּיעֵךְ.
טו) הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ; עַד מְהֵרָה, יָרוּץ דְּבָרוֹ.

אבל האמת היא שהברכה הזו מעולם לא באה לעולם.
לירושלים מעולם לא היו גבולות שלום. היום אין לה גבולות כלל (וזה לא מקרי).
בירושלים תמיד היו אנשים עניים וגם היום היא העיר הענייה ביותר בישראל (מבין הערים הגדולות) ומהעניות ביותר מכלל הערים והיישובים הארץ. חלב חיטים (שפע) לא ניכרים בה.
ומהות התורה, הקוראת לצמ"ח – צדק, משפט וחסד/חמלה, אינה ניכרת בירושלים יותר מאשר במקומות אחרים, ואולי אף פחות.

מילים נשגבות,
לחן ניגר כדבש טהור,
ובמציאות – יש עוד הרבה עבודה.