החלום ושברו - ספר יונה |מיכאל פדידה

מאת: מיכאל פדידה ת.פרסום: 29/09/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ספר יונה נראה לי יותר כמיתוס מאשר מציאות. בספר מלכים מוזכר יונה כמבשר את נצחונות ירובעם בן יואש עד לבוא חמת. באותה עת, לא התפשטה עדיין אשור מעבר לגבולותיה בארם נהריים ולא נודעה במרחב של ארץ ישראל. לכן לא סביר שיונה נשלח לנבא על חורבנה.

בספר יונה מופיעה פעמיים הקריאה של אלהים אליו (בנוסח דומה) ללכת אל נינוה ולהינבא עליה. לאחר הקריאה הראשונה יונה עולה על אוניה לתרשיש כדי לברוח מהמשימה. פרק א` מגולל את כשלון הבריחה: הסערה בים, הטלתו אל הים, הדג שבולע אותו ומקיא אותו ליבשה.

אני רוצה להציע שכל הפרק הזה הוא חלום של יונה, בעקבות השליחות שהוטלה עליו.יונה פאסיבי מדי לברוח פיזית מהמשימה. (אליהו הנביא האקטיביסט אכן ברח אל מדבר חורב בעקבות רדיפתו על ידי איזבל). סביר יותר שהוא ברח אל השינה, שהיא בריחה דמיונית וזמנית וכבר בחלום מובהר לו שהוא חמקן ואסקפיסט: "מה לך נרדם".

 החלום מטרים את סיפור החזרה בתשובה של אנשי נינוה. החשש שלו ,שמתברר בסוף הספר, שאנשי נינוה יחזרו בתשובה עולה כבר בחלום. אנשי הצוות באניה הם נכרים עובדי אלילים. בניגוד לאנשי נינוה הרעים, הם מתגלים כאנשים סימפתיים ואנושיים. הם אינם  מטילים מיד את יונה אל הים, אלא מנסים לחתור אל היבשה. רק לאחר שהם לא מצליחים הם מטילים את יונה אל הים, כשמצפונם לא שקט. (הטלת משאות כבדים מהאניה אל הים, כדי להקל על האניה שנקלעה לסערה, הייתה מקובלת בימאות העתיקה). בעקבות הצלתם, חוזרים אנשי האניה בתשובה : "ויזבחו זבח לה` וידרו נדרים".

החשש של יונה שגם נוכרים יכולים לחזור בתשובה וליהנצל – מתממש בחלום. אך החלום גם מממש בריחה יותר קיצונית מהמשימה: בריחה אל המוות. אך גם בריחה אולטימטיבית זאת לא מצליחה והוא שורד באורח נסי על ידי דג שבולע אותו ומגן עליו מטביעה ומדגים טורפים.

יונה  מתעורר וחוזר לקרקע המציאות. המשימה לא נעלמה: "ויהי דבר ה` אל יונה שנית לאמור: לך אל נינוה". הסיפור מתפתח בדיוק לפי המתווה בחלומו בפרק א`. חלום ושברו.