הַמַּדְרִיךְ לַתּוּכֶעס לֶעקֶער - משלי כ"ג | מני גל

מאת: יונה ארזי ת.פרסום: 18/10/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 

א כִּי תֵשֵׁב לִלְחוֹם אֶת מוֹשֵׁל, בִּין תָּבִין אֶת אֲשֶׁר לְפָנֶיךָ. ב וְשַׂמְתָּ שַׂכִּין בְּלֹעֶךָ, אִם בַּעַל נֶפֶשׁ אָתָּה. ג אַל תִּתְאָו לְמַטְעַמּוֹתָיו, וְהוּא לֶחֶם כְּזָבִים. ד אַל תִּיגַע לְהַעֲשִׁיר, מִבִּינָתְךָ חֲדָל. ה הֲתָעִיף עֵינֶיךָ בּוֹ, וְאֵינֶנּוּ, כִּי עָשֹׂה יַעֲשֶׂה לּוֹ כְנָפַיִם, כְּנֶשֶׁר יָעוּף הַשָּׁמָיִם.

בהתיישבך לאכול לחם משולחן המושל, השתמש בשכלך. התנהג כאילו נמצאת סכין בפיך, ומָעֵט באכילה, אם חייך (נפשך) חשובים לך. אל תפגין תאווה למעדנים המוגשים על השולחן, כי באכילה המשותפת עם המושל מעורבים כזבים, או מעשי גזל. את בינתך אל תפעל ביגיעה להתעשר. עושר שתצבור בזכות קשריך עם המושל מושג בקלות, אך גם יכול לפרוח ממך ולהיעלם כעוף השמים.

מיהו המושל? כל איש שררה, שיש בידו להיטיב כלכלית עם האנשים, שהוא חפץ ביקרם, או זקוק להם פוליטית. מהו שולחן האוכל שבבית המושל? כל אותם מנעמי חיים שניתן להפיק מהקשרים עם איש השררה. מהו לחם כזבים? טובות הנאה שהושגו בדרכים לא כשרות. ומדוע סבור סופר משלי, שעושר שהושג בדרך זו עלול לעשות לו כנפים ולהיעלם? משתי סיבות: האחת היא שכמו שנשאת חן בעיני המושל, כך יכול חִנְּךָ לסור מעליך בעיניו. הסיבה השניה היא ש`לחם כזבים` מושג בהפרות חוק, ובמוקדם או במאוחר יסגרו אתך את החשבון, כספך ייעלם, ויתרה מכך – אתה עלול לשלם במאסר.

מציאות החיים החברתית-כלכלית-פוליטית של זמן משלי אינה מציאות החיים של ישראל בראשית המאה ה-21, אבל מסתבר, שכבר היו דברים מעולם. היום קוראים לזה `יחסי הון-שלטון`. היום מכנים זאת בשם `שחיתות` או שוחד או הפרת אמונים.

מי המשחד ומי המשוחד בפסוקים אלה? לכאורה, המשחד הוא המושל, המזמינך לאכול על שולחנו, והמשוחד הוא אתה, הזוכה באותן טובות הנאה שהמושל מעתיר עליך. ממציאות חיינו בהווה, אנו יודעים שמדובר בדרך כלל ביחסים הדדיים. אותה אזהרה `אל תיגע לעשיר` רומזת למאמץ שהמוזמן עשה כדי להתקרב אל שולחן המושל, מה שיכול להתבטא בסיגרים ובשמפניות, או בהבטחות לגייס עבור המושל מצביעים בפריימריס הבאים. מהן טובות ההנאה, שהמוזמן מקבל מהמושל, בנוסף לכבוד להימנות על באי ביתו ואוכלי שולחנו? היתרים חריגים או סילוק מתחרים במכרזים או הפחתה במיסוי, ועוד ועוד...

ואם נראה לכם שאני רואה את פסוקי משלי מבעד למשקפי עיתון `הארץ`, הנה דבריו של פרשן מוקדם:

שלמה המלך ע"ה יזהיר בכתוב הזה (משלי כג) על האדם, שלא ירדוף אחר השרים ואחר המינויים בבית המלך, שהוא מושל הארץ, שלא יקרב אליו יותר מדי, פן יינזק, לפי שהמלכות נמשלת לאש, הכוללת תועלת ונזק - תועלת בחומה ואורה, נזק למתקרב אליה יותר מדי, כי תשרפנו, וכן הזהירו חז"ל בזה, ואמרו: `ואל תתוודע לרשות`. ונקראת המלכות `רשות` לפי שהרשות והיכולת בידו לעשות כל דבר, לפתוח, לסגור, להציל ולהשמיד. ועוד אמרו: `הוו זהירין ברשות, אשר אין מקרבין לו לאדם אלא לצורך עצמן, נראין כאוהבין בשעת הנאתן, ואין עומדים לו לאדם בשעת דחקו`. (רבנו בחייי, ספרד, מאות 13-14)