כלי כסף יפים, מים, לחם, דבש, הגיון בריא ושחיתות. - משלי כ"ה | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה 123 Copyright : baloncici  ת.פרסום: 23/10/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

כמו פרקים רבים במשלי, גם פרק כה משופע בפתגמים מתחומים שונים.
יפה שכולם נכונים עד ימינו.
-----
בימים בהם השילטון אפוף שחיתויות מלמד אותנו שלמה המלך, שכדי להגיע לחברה טובה וצודקת, עלינו לנקות/להוציא/לשרש מתוכה את הרשע/השחיתות.
כמו שמוציאים את הסיגים מהכסף כדי לקבל כלי יפה, כך יש לטפל בשחיתות השילטונית:
ד) הָגוֹ סִיגִים מִכָּסֶף; וַיֵּצֵא לַצֹּרֵף כֶּלִי.
ה) הָגוֹ רָשָׁע, לִפְנֵי מֶלֶךְ; וְיִכּוֹן בַּצֶּדֶק כִּסְאוֹ.
-----
משכית הוא מעין קשוט או תכשיט.
הייתה בישראל חברה ממשלתית בשם "משכית" שעסקה בייצור ושיווק אמנות ישראלית בתחום הצורפות והאופנה. החברה הוקמה ב 1954 ונסגרה ב 1994. ניהלה אותה במשך שנים רבות הגברת רות דיין.
בשנים האחרונות משמש המותג "משכית" לחברה פרטית העוסקת באפנה ישראלית, שגם בה יש מעורבות מסוימת של הגברת רות דיין.
שלמה המלך, החכם באדם, שגם הגדיל מאוד את עושרו, ידע משהו בענייני יופי וכסף וגם בענייני חוכמה ודיבור.
כאשר רצה להעריך טיעון שלם, המכסה את העניין מכל צדדיו ומועבר לשומע באופן בהיר ונהיר, הוא השתמש בתפוחי זהב ומשכיות כדי להבהיר את הערכתו לחשיבה מסודרת, מקיפה וברורה:
יא) תַּפּוּחֵי זָהָב, בְּמַשְׂכִּיּוֹת כָּסֶף-- דָּבָר, דָּבֻר עַל-אָפְנָיו.
-----
המדד האמיתי למעשה הוא מדד התוצאה.
אם באים עננים, ויש רוח וקר, אבל לא יורד גשם, זה בדיוק כמו אנשים המדברים גבוהה גבוהה (מתהללים) אבל בסופו של דבר לא עושים את אשר הבטיחו (נותנים בסוף שקר).
היום היינו אומרים: "דיבורים כמו חול ואין מה לאכול"
יד) נְשִׂיאִים וְרוּחַ, וְגֶשֶׁם אָיִן-- אִישׁ מִתְהַלֵּל, בְּמַתַּת-שָׁקֶר.
-----
בבקשה לא להגזים!
אל תאכל יותר ממה שדרוש לך, שמא תקיא.
אל "תתעלק" על החברים שלך, שמא יהפכו לשונאיך.
הכל במידה היה אומר בוודאי הרמב"ם
טז) דְּבַשׁ מָצָאתָ, אֱכֹל דַּיֶּךָּ: פֶּן תִּשְׂבָּעֶנּוּ, וַהֲקֵאתוֹ.
יז) הֹקַר רַגְלְךָ, מִבֵּית רֵעֶךָ: פֶּן יִשְׂבָּעֲךָ, וּשְׂנֵאֶךָ.
-----
לשלמה המלך יש גם עצה להפחתת מתחים מול אוייבים.
הבא את אויביך למצב שלא יהייה רעב וצמא. 
כא) אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ, הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם; וְאִם צָמֵא, הַשְׁקֵהוּ מָיִם.

לשלמה יש גם הסבר מדוע זה טוב:
כב) כִּי גֶחָלִים--אַתָּה, חֹתֶה עַל רֹאשׁוֹ; וַיהוָה, יְשַׁלֶּם-לָךְ.

כלומר: באמצעות האכלת והשקיית האוייב, אתה מכבה את אש השנאה הבוערת בראשו ואז אלוהים יחזיר לך טובה.
בהקשר של יחסינו עם הפלסטינים בעזה: אם נדאג שלא יהיו רעבים וצמאים (שיהייה להם מה להפסיד אם ימשיכו להילחם בנו), אנחנו נצא נשכרים מכך שאש שנאתם תפחת ואולי ניתן יהייה להפחית את האלימות בינינו.

אמן.