דבר והיפוכו ושניהם נכונים - משלי כ"ו | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה Thomaspajot www.fotosearch.com ת.פרסום: 24/10/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בתנ"ך יש סתירות. זה ברור.
די אם ניזכר בדיבר "לא תרצח", שמיד לאחר ירידת משה מהר סיני, הוא עובר עליו, ורוצח 3,000 מבני עמו על "חטא העגל".
כמובן שיש פירושים והסברים שיסובבו את העניין כך שזה יראה "בסדר".
בפרק שלנו, הדבר והיפוכו מופיעים צמודים זה לזה, ומאחוריהם ניבטת דמותו המחייכת של החכם באדם, כאילו מתגרה בנו ושואל: "מה תעשו עם זה?":
ד) אַל תַּעַן כְּסִיל, כְּאִוַּלְתּוֹ: פֶּן תִּשְׁוֶה לּוֹ גַם אָתָּה.
ה) עֲנֵה כְסִיל, כְּאִוַּלְתּוֹ: פֶּן יִהְיֶה חָכָם בְּעֵינָיו.

בפסוק ד`, ממליץ שלמה שלא לענות לכסיל משום שהוא יגרור אותך לרמת שיח שבא אתה עלול להידמות לו, ולהפוך בעצמך לכסיל.
נשמע הגיוני.
בפסוק ה` ממליץ שלמה לענות לכסיל, כדי שלא יחשוב שהוא חכם משום שאינך עונה לו.
גם זה נשמע הגיוני.

אז לענות לכסיל או לא לענות לו? (לענות? או, לא לענות?, זאת השאלה!).

קראתי כל מיני פרשנויות מתוחכמות, אבל אף אחת מהן לא נשאה חן בעיני.

-----
בשלוש השנים האחרונות הפכתי פעיל בפייסבוק.
גיליתי ברשת אנשים חכמים, רגילים וכסילים (לדעתי כמובן).
לבד ממקרים בודדים של נפילה אישית, אני מצדד בהצעתו הראשונה של שלמה המלך, והיא לא לענות לכסיל.
והסיבה היא לא זו שמביא שלמה המלך. הסיבה היא הרבה יותר פשוטה: זה בזבוז אנרגיה.