החיים עצמם – הכרחי אך לא מספיק - משלי כ"ט| עופר בורין

מאת: עופר בורין, התמונה 123 RF ת.פרסום: 29/10/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הפתגם הבא מהדהד עד היום: 
יח) בְּאֵ֣ין חָ֭זוֹן יִפָּ֣רַֽע עָ֑ם וְשֹׁמֵ֖ר תּוֹרָ֣ה אַשְׁרֵֽהוּ׃

הפתגם הזה מעמיד מצד אחד את החזון ומצד שני את התורה.
ושניהם נדרשים.

אנסה בקצרה לחבר את שני חלקי הפתגם, בהקשר של העם היהודי החדש, זה שחידש את ריבונותו כעם במדינת ישראל ולא הסתפק בהיותו דת.

אתחיל עם התורה.
את מהות התורה, כפי שאני מבין אותה וכפי שכתבתי במאמרים רבים, ניתן לתמצת במילה צמ"ח.
צ – צדק.
מ – משפט
ח – חסד וחיים.

זו בעיני המהות.
הדת, האמונה באלוהים הפועל במציאות עם או בלי השגחה פרטית, הבאה לידי ביטוי חיצוני בתפילות, בהלכה, בקיום מצוות וכו`, היא אחת הדרכים להגיע למימוש מהות התורה.
האם זו הדרך היחידה?
לא בעיני.

כעת, אם המהות היא צמ"ח, הרי שעל פי הפתגם שבפרקנו, שמירה על ערכי צדק, משפט וחסד וחיים, כערכי יסוד לאדם, תביא לו אושר.

ולגבי החלק הראשון של הפתגם.
כאן אנחנו כעם נדרשים לחזון, שבלעדיו לא נוכל להתקיים (באין חזון יפרע עם).
הציונות העמידה חזון חדשני. לא עוד המתנה לגאולה מידי שמים, אלא הקמת בית לעם היהודי בארץ ישראל, מעשה ידי אדם.
החזון הזה הוגשם במאמץ אדיר ובדם רב, וכעת אנחנו נדרשים להמשיך ולשמור עליו מול אוייבים שקמים עלינו חדשות לבקרים.
אבל המעניין הוא שהחזון של הקמת מדינת ישראל, עבר למעשה לחלק השני של הפתגם. הוא הפך למשהו שצריך לשמור עליו.
ואם זה מצב החזון אז מהו החזון של היום, של ישראל ב 2017, שאותו עלינו לנסח היום?
ראש הממשלה אומר – אני דואג לחיים עצמם. זה העיקר. הביטחון.
בכך מקיים ראש הממשלה את צד שמאל (כמה אירוני לא?) של הפתגם.
אני מציע להחזיק ולשמור על התורה (הביטחון) אבל לחדש ולקיים אמנה חברתית עם חזון עתידי שהוא למעשה, באופן מפתיע ביותר, חזרה למהות התורה:
צ – צדק
מ – משפט
ח – חסד וחיים.

הגיע הזמן שניזכר בדבריו של ראש הממשלה הראשון, שבצד מימוש החזון של הקמת המדינה, שם חזון רחוק עוד יותר, של הקמת חברת מופת שתהייה באמת "לאור גויים", ונבנה חזון למדינה ריבונית, דמוקרטית, בית לעם היהודי, הדוגלת בצדק, משפט וחיים.
בן גוריון הכיר היטב את חזון נביאי ישראל, והיה לו ברור שהקמת מדינה אינה אלא שלב ראשון בחזון הרבה יותר מרחיק לכת.

שמירה וחיזוק של מערכת המשפט והכרה בעליונות המשפט על הפוליטיקה היא חלק מהחזון הזה.
הגנה על עצמאות וחופש לשומרי הסף (לבד מהחוק והמשפט שכמובן עומדים מעליהם) היא חלק מהחזון הזה.
סולידריות חברתית בצד כלכלה חופשית ומתקדמת היא חלק מהחזון הזה.
חזרה של החקלאות כערך היא חלק מהחזון הזה.
הובלה נחושה ומתמידה של הפרדות מהעם הפלסטיני והשתחררות משליטה וכיבוש משחיתים היא חלק מהחזון הזה.
התיישבות בנגב ובגליל הן חלק מהחזון הזה.

יש בנו את הכוחות שיכולים להוביל חזון חדש שיבוא לידי ביטוי באמנה חברתית ומדינית חדשה, ואולי גם לחוקה שכה חסרה לנו.

ויש לנו גם את הפתגם הנפלא הזה, שבו לעתים מהות התורה היא חזון ולעיתים היא דבר שיש לשמור עליו.