היכנע לפדגוגיה של אלוהים!  איוב ל"ו | מני גל

מאת: מני גל התמונה 12Copyright: <a href='https://www.123rf.com/profile_scanrail'>scanrail / 123RF Stock Photo</a> ת.פרסום: 10/01/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בתוך דברי אליהוא נמצאים כמה פסוקים, שאפשר להבינם כמסר חדש. ננסה ללכת בכיוון הזה:

הִשָּׁמֶר, אַל תֵּפֶן אֶל אָוֶן, כִּי עַל זֶה בָּחַרְתָּ מֵעֹנִי!

`אָוֶן` – בניגוד ל`עֹנִי`. האוון הוא החטא; `בחרת מעני` = הֶעֱדַפְתָּ על פני עוני. העוני היא ההכנעה בפני האל או העינויים שהאל מייסר אותנו בהם. אליהוא מבקר את איוב על שהעדיף, לכאורה, לבחור באוון במקום בהכנעה כלפי האל או בקבלת הייסורים מידיו.

הֶן אֵל יַשְׂגִּיב בְּכֹחוֹ, מִי כָמֹהוּ מוֹרֶה?

על פי אחת הפרשנויות המקוריות יותר, משמעות החלק הראשון של הפסוק היא: הלא האל יכול להשגיב, לחזק, להעלות בכוחו את האדם. לאל תפקיד חינוכי בהעצמת יכולות האדם. אם נחבר פסוק זה אל קודמו, נוכל לומר, כי דרכו של האל להעצים את האדם וללמדו לקח היא גם באמצעות ייסורים שהוא מביא עליו. צרותיו של איוב, לפי זה, אינן דווקא עונש על חטאיו, אלא לקח שמעניק האל למאמין הגדול שלו. מתוך המצוקה הגדולה של איוב תבוא גם הצמיחה הגדולה של אמונתו ושל הבנתו את האל.

מִי פָקַד עָלָיו דַּרְכּוֹ, וּמִי אָמַר: פָּעַלְתָּ עַוְלָה?

`מי פקד` ו`מי אמר` – במשמעות של `באיזו זכות פקד או אמר`. אין לו, לאדם, היכולת להבין את דרכו של האל או לעמוד על כוונותיו עד תומן, ועל כן אין לו הזכות לומר לאל `פעלת עוולה`. בדברים אלה חוזר אליהוא לרעיונות שכבר נאמרו בכמה נוסחים שונים, המשווים את האדם הקטן לאל הגדול והבלתי נתפס, ואומרים לו: הכר את מקומך בעולם, היכנע לאל. אין לך יכולת, לא להבינו ולא לבקרו.

נגענו בשני פסוקים, המעלים אפשרות של רעיון חדש, המוכר לנו כיום מאמירות מן התחום העסקי, כמו: `בכל משבר יש הזדמנות של צמיחה`, או `לכל כישלון יש מטרה`. אם ננסה להטמיע רעיון זה בחשיבה התיאולוגית העתיקה, נוכל לנסות ולזהות בדברי אליהוא את תיאור האל, מֵחַד, כגדול ועצום, ומאידך, כאוהב האדם וכדואג לשלומו, למרות שלפעמים, מתוך סבלותינו, אין הדבר נראה כך.