מיהו צדיק - איוב מ' | עופר בורין

מאת: עופר בורין' 123RF עיבוד תמונה יונה ארזי ת.פרסום: 26/12/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

איוב לא עונה לאלוהים, וזה דורש התייחסות:
א) וַיַּעַן יְהוָה אֶת אִיּוֹב; וַיֹּאמַר.
ב) הֲרֹב, עִם-שַׁדַּי יִסּוֹר; מוֹכִיחַ אֱלוֹהַּ יַעֲנֶנָּה.

באת אלי בטענות, קבלת תשובות, תענה!

ואיוב עונה ואומר:
ג) וַיַּעַן אִיּוֹב אֶת יְהוָה; וַיֹּאמַר.
ד) הֵן קַלֹּתִי, מָה אֲשִׁיבֶךָּ; יָדִי, שַׂמְתִּי לְמוֹ פִי.
ה) אַחַת דִּבַּרְתִּי, וְלֹא אֶעֱנֶה; וּשְׁתַּיִם, וְלֹא אוֹסִיף.

אין לי מה להוסיף על מה שכבר אמרתי.

איוב אינו מוותר על תשובה הולמת לשאלתו בענין "אני צדיק ומה רע לי", אבל הוא גם לא חוזר על השאלה.
ואלוהים ממשיך ונואם, אבל עם חידוש מרתק ששווה להתעכב עליו פסוק אחר פסוק:
ו) וַיַּעַן-יְהוָה אֶת-אִיּוֹב, מנסערה (מִן סְעָרָה); וַיֹּאמַר.
ז) אֱזָר-נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ; אֶשְׁאָלְךָ, וְהוֹדִיעֵנִי.

עד כאן המענה סטנדרטי ודומה לפתיח של דברי אלוהים מלפני 2 פרקים.

ועכשיו שואל אלוהים: האם הצורך שלך איוב להרגיש צודק מביא אותך להביע חוסר אמון במשפט האלוהי?
ח) הַאַף, תָּפֵר מִשְׁפָּטִי; תַּרְשִׁיעֵנִי, לְמַעַן תִּצְדָּק.

אם כך, סבבה.
אם אתה כל כך צודק וחזק ובטוח בכך שהמשפט שאני מנהל בעולם אינו בסדר, אזי צא מעולמך הפרטי ותשנה את העולם.
ט) וְאִם זְרוֹעַ כָּאֵל לָךְ; וּבְקוֹל, כָּמֹהוּ תַרְעֵם.
י) עֲדֵה נָא גָאוֹן וָגֹבַהּ; וְהוֹד וְהָדָר תִּלְבָּשׁ.
יא) הָפֵץ, עֶבְרוֹת אַפֶּךָ; וּרְאֵה כָל גֵּאֶה, וְהַשְׁפִּילֵהוּ.

תילחם לא רק עבור הצדק הפרטי שלך!
אם צדיק אתה, צא למלחמה ציבורית כנגד מצב הצדק בעולם כולו.
למעשה אומר אלוהים לאיוב: על הצדק בעולם אני לא אחראי. אני אחראי על הצדק במובן של הקמת עולם שבו הטבע מאוזן ומתקיים.
על הצדק בראייה האנושית, אחראי האדם.
ואם אתה רואה עצמך כצדיק, אז עליך לפעול למען הצדק בעולם כולו ולא רק על הצדק הפרטי שלך:
יב) רְאֵה כָל גֵּאֶה, הַכְנִיעֵהוּ; וַהֲדֹךְ רְשָׁעִים תַּחְתָּם.
יג) טָמְנֵם בֶּעָפָר יָחַד; פְּנֵיהֶם, חֲבֹשׁ בַּטָּמוּן.

וכאשר תיכנס למלחמה על הצדק הזה, ואם תצליח בה, אני אלוהים יהייה הראשון להגיד לך תודה ויישר כוח
יד) וְגַם-אֲנִי אוֹדֶךָּ: כִּי תוֹשִׁעַ לְךָ יְמִינֶךָ.

אני חושב שזו התשובה אליה מכוון ספר איוב.
לאורך פרקים רבים הציקה לי השאלה בעניין חוסר ההתיחסות של איוב למצב בו צדיק ורע לו בעולם, בטרם המצב הזה פגש אותו אשית.
והינה, אלוהים נוגע בדיוק בנקודה הזו.
רוצה להיחשב כצדיק, עליך לפעול לא רק ברמה האישית שלך אלא להשפיע על סביבתך.

בפרק א` מגדיר אלוהים את איוב, בשיחתו עם השטן, במילים הבאות:
ח) וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל הַשָּׂטָן, הֲשַׂמְתָּ לִבְּךָ עַל עַבְדִּי אִיּוֹב: כִּי אֵין כָּמֹהוּ בָּאָרֶץ, אִישׁ תָּם וְיָשָׁר יְרֵא אֱלֹהִים וְסָר מֵרָע.

תם, ישר, ירא אלוהים וסר מרע.
צדיק לא נאמר.
מסתבר שכדי להיות צדיק צריך יותר מאשר להיות תם, ישר, ירא אלוהים וסר מרע.
צריך להוביל ולשנות את הסביבה בה חי האדם.
זו דרישה כל כך גבוהה שקשה לראות כיצד ניתן בכלל לעמוד בה.

מוזמנים לנסות, שהרי זה כנראה מותר האדם האמיתי מהבהמה.