עֲטִישֹׁתָיו תָּהֶל אוֹר - איוב מ"א | דודו פלמה

מאת: כתיבה דודו פלמה, הציור גוסטב דורה ת.פרסום: 27/12/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין


תִּמְשֹׁךְ לִוְיָתָן בְּחַכָּה; וּבְחֶבֶל, תַּשְׁקִיעַ לְשֹׁנוֹ...

דַּלְתֵי פָנָיו מִי פִתֵּחַ; סְבִיבוֹת שִׁנָּיו אֵימָה.
גַּאֲוָה אֲפִיקֵי מָגִנִּים; סָגוּר חוֹתָם צָר.
אֶחָד בְּאֶחָד יִגַּשׁוּ; וְרוּחַ לֹא יָבֹא בֵינֵיהֶם.
אִישׁ בְּאָחִיהוּ יְדֻבָּקוּ; יִתְלַכְּדוּ וְלֹא יִתְפָּרָדוּ.
עֲטִישֹׁתָיו תָּהֶל אוֹר; וְעֵינָיו כְּעַפְעַפֵּי-שָׁחַר.
מִפִּיו לַפִּידִים יַהֲלֹכוּ; כִּידוֹדֵי אֵשׁ יִתְמַלָּטוּ.
מִנְּחִירָיו יֵצֵא עָשָׁן כְּדוּד נָפוּחַ וְאַגְמֹן.
נַפְשׁוֹ גֶּחָלִים תְּלַהֵט; וְלַהַב מִפִּיו יֵצֵא.
בְּצַוָּארוֹ יָלִין עֹז; וּלְפָנָיו תָּדוּץ דְּאָבָה.

צריך להבין כמה התנ"ך היה מעורה בחיי הבריות בזמנו, ולכן גם איך התיאור מעורר הפלצות ומפיל האימה הזה של הדרקון המכונה לויתן, עד כמה שהדבר ישמע מוזר, גרם לתומס הובס לכתוב את ספרו "לויתן".

תומאס הובס היה הוגה דעות ופילוסוף פוליטי אנגלי, אשר התפרסם בזכות ספרו "לויתן" אשר עוסק במקורות הלגיטימציה של השלטון המדיני והסמכות הריבונית. הספר נקרא לויתן על שם דמות של מפלצת אגדית המתוארת בין השאר גם בפרקנו פרק מא בספר איוב.

הובס הביע בספרו "לויתן" תמיכה בשלטון ריבוני אבסולוטי, אך התפיסה המוצגת בו השפיעה רבות גם על עולם המושגים הפוליטי המערבי המודרני ועל ההגות הליברלית. 
הרעיון המטריאליסטי שלפיו האדם אינו אלא גוף פיזי, חומרי ומורכב המצוי בתנועה, השפיע רבות על הדמיון המודרני. ההנחה שלפיה בני אדם מונעים על ידי אינטרסים ושואפים לשרוד, וכן המסקנה כי ניתן לחקור את עולם הפוליטיקה דרך נקודת מבט רציונלית אינסטרומנטלית, הושפעה גם היא מהגותו של הובס. 
כך גם תפיסת החירות השלילית, שהפכה לרעיון מרכזי בהתפתחות הליברליזם, הושפעה מהגותו של הובס. הובס קידם גם את התפיסה שלפיה מקור הסמכות והלגיטימציה של השלטון הוא בברית ראשונית בין האזרחים, ובכך תרם לרעיון של האמנה החברתית. הובס השפיע על עיצוב המחשבה המערבית באמצעות מושג המדינה והריבונות.

הובס הגדיר את החירות השלילית כך: "אדם חופשי הוא זה, אשר... לא מונעים ממנו לעשות מה שברצונו לעשות".

ובספרו לויתן הוא כותב: "הדרך היחידה להקים כח כללי כזה, שאכן יהיה מסוגל להגן עליהם מפלישת נכרים ומפגיעה הדדית, ובכך לתת להם צידה כזו של ביטחון שתאפשר להם לכלכל את נפשם בחריצותם ובתנובת האדמה, ולחיות בסיפוק, היא שיאצילו את כל כוחם ועוצמתם לאדם אחד, או לאסיפה אחת של אנשים... וזה כאילו אמרנו שימנו אדם אחד, או אסיפה של אנשים שיהיו נושאי אישיותם; וכל אחד מהם הריהו בעליו, ויכיר שהוא בעצמו היוזם, של כל אשר יפעל אותו נושא אישיותם זה, או שיגרום שיבוא לידי פעולה, באותם דברים שנוגעים לשלום הכלל וביטחונו. 
ובכך יכניעו - כל אחד - את רצונותיהם לרצון שלו, ואת שיפוטיהם לשיפוטו. לא הסכמה או הרמוניה היא זו אלא ממש אחדות של כולם באותו איש אחד עצמו, הנעשית על ידי הברית של כל אדם עם כל אדם, בדרך זו שכאילו היה כל אדם אומר לכל אדם: `אני מוותר על זכותי למשול בעצמי, ונותן סמכות לאדם זה, או לאסיפת אנשים זו, בתנאי שגם אתה תוותר להם על זכותך, ותסמיך את כל פעולותיהם בדרך דומה`. 
משזה נעשה הרי ההמון שככה התאחד באיש אחד קרוי מדינה, זו היא הולדתו של אותו לויתן אדיר, או מוטב אותו אל בן תמותה אשר לו אנו חבים את שלומנו והגנתנו". (תומאס הובס, "לויתן")

מעניין שהובס הבין את המהפכה בסדר הקיים שמציע ספר איוב, ולכן גם ראה אותה למרות נטיית נפש האדם ללכת שולל אחר הדמוי הויזואלי כל כך והמצמית של הלויתן.

הובס הבחין בחירות האנושית שמציע לו הספר, זו הנמצאת שם, מעבר ללויתן מפיל האימה, כמו גיזת הזהב של האַיִל האגדי כריסומאלוס המצפה ליאסון ולרעיו הארגונאוטים. ולכן ישב וכתב את "לויתן", ספר המשפיע על החשיבה הפוליטית והמדינית של האדם עד עצם היום הזה.

ואילו אנו, כתרבות שספר איוב היה מונח באופן פרטי כמעט בארון הספרים שלה, עצמנו עינינו היטב ואטמנו את הסדקים שנבעו בעולמנו, בעקבות מסענו בו, בטיח חזק מפלדה של הדרת נשים והסתרתן. ונשארנו מאחור עם רעיו של איוב ועם המטריקס של האמת האלטרנטיבית שלהם המבקשת לסגור מרכולים בשבת.

ספר איוב נכתב כבר מזמן. והוא מונח פתוח לפנינו על כל אוצרותיו ומהפכותיו האמוניות/תרבותיות/אנושיות הגלומות בו. ואנו היום, הקוראים בספר איוב כחברה המפלסת לה דרך אל מציאות שתיטיב עם האדם וקיומו הקשה כל כך בעולם, במקום להתעלות ממנו אל סף הקיום האנושי התובע מאיתנו להתבגר ולעצב את עולמנו מחדש, מלא חירות וחופש לכל, נבהלנו מדרקון יורק אש וסבנו אחור והלכנו לכנס של חוזרים בתשובה.
------------------------------------------------------------
בציור לויתן, נחש עקלתון כפי שראה אותו האמן דורה