האזרח א - איוב מ"א | אורי הייטנר

מאת: אורי הייטנר,Copyright: <a href='https://www.123rf.com/profile_alexwhite'>alexwhite / 123RF Stock Photo</a> ת.פרסום: 27/12/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

האזרח א חש שהמדינה עשתה לו עוול חמור, שרשרת של מעשי עוול, שגרמה לו לנזק נורא, לאסון.

הוא כותב מכתב לראש הממשלה ובו הוא שוטח את טענותיו. האם הוא יקבל תשובה?

יתכן שמכתבו יישאר ללא מענה. יתכן שהוא יקבל תשובה לקונית בנוסח: אנו מאשרים את קבלת מכתבך, הוא נמסר לעיונו של רוה"מ. יתכן שהוא יופנה לפקיד שינסה לטפל בבעיה.

האזרח א הופתע לקבל מכתב ארוך ומנוסח היטב, בכתב ידו של ראש הממשלה. ובמכתב שואל אותו רוה"מ: אתה חושב שאתה יכול לנהל טוב ממני את המדינה. אדרבא, בוא נראה אותך. והוא יציב בפניו סוגיות ביטחוניות, מדיניות וכלכליות מורכבות. וישוב וישאל: אתה מסוגל לתת לסוגיות הללו מענה טוב ממני? ומוסיף: דברים שרואים מכאן לא רואים משם.

פרקים מ ומא הם תשובת אלוהים לאיוב, ברוח המכתב הדמיוני של ראש הממשלה.

בראשית פרק מ שואל אלוהים את איוב אם הוא חושב שהוא יכול לנהל טוב ממנו את העולם, את איתני הטבע.

ולאחר מכן הוא מדגים את הנושאים שעליו לטפל בהם בשתי דוגמאות – הבהמות והלווייתן. הבהמה היא שור הבר הגדול והאימתני והלווייתן הוא בעל החיים הגדול בים. האם איוב מסוגל ליצור את החיות הללו ,ואח"כ לנתב ולתעל אותן?

פרק מא ממשיך את דוגמת הלווייתן. כמעט כל הפרק הוא תיאורו של הלווייתן כמפלצת דרקונית ומזרת אימה. ובתום התיאור, מסתיים הנאום.

מה איוב צריך להבין מכך?

אלוהים הרי לא השיב לשאלותיו. לא לשאלה האישית, על מה ולמה הוא גרם לייסוריו הקשים, ולא לשאלה העקרונית, הכללית, על אי הצדק בהתנהלות העולם.

את תשובתו ניתן לפרש בשתי דרכים. אפשרות אחת היא – למה אתה חושב, איוב, שיש לי זמן לעסוק בעניינך האישי? ראה אלו נושאים רמי עולם נמצאים יום יום שעה שעה על כתפיי. אפשרות שניה היא – אינך מסוגל להבין את החלטותיי, כפי שאינך יכול להתמודד עם הנושאים שבהם אני מטפל. רד מזה.

בתשובות הללו יש בעיה תיאולוגית ואתגר אנושי. הבעיה התיאולוגית, היא ההנחה שאלוהים הוא כל יכול, ללא כל הגבלה, ולכן – איך יתכן שהוא אינו יכול להתמודד בעת ובעונה אחת עם אינסוף הבעיות בעולם? האתגר האנושי, הוא המסר: אל תצפו שאני, אלוהים, אחולל צדק בעולם. לא בשמים היא. בכך תעסקו אתם – בראתי אתכם כיצורים תבוניים, היכולים לבחור בין טוב ורע, ומכאן והלאה זה בידכם.

ובעיה נוספת היא אי ההלימה בין תשובותיו של אלוהים לבין המידע שנמסר לנו בפרק א. הרי לא נמסר לנו שאלוהים היה עסוק בניהול איתני הטבע ולכן הוא לא ידע מה שקרה לאיוב. מה שקרה לאיוב נעשה בסמכות וברשות של אלוהים, בהתערבות בינו לבין השטן על גורלו של איוב. את המידע הזה מסתיר אלוהים מאיוב.