האמנם האפי-אנד? - איוב מ"ב | אורי הייטנר

מאת: אורי הייטנר, התמונה 123 RF עיבוד תמונה יונה ת.פרסום: 27/12/17
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ספר איוב מסתיים ב"האפי-אנד". סוף טוב – הכל טוב. האמנם?

לכאורה, איוב מקבל בחזרה את כל שאיבד, והרבה יותר מכך. יותר צאן, יותר גמלים ויותר חמורים. יפה.

ו... עוד 14 ילדים. הוא זכה לראות ילדים ונכדים ונינים וזה אושר גדול. לשלוש מבנותיו יש אפילו שֵם!

אבל האם יש בכך פיצוי על בנותיו ובניו שנספו? האם ילד חדש יכול להוות פיצוי על ילד שמת?

לאורך הספר עסקנו באסונו של איוב. אלוהים והשטן התערבו על גורלו של איוב. המחלוקת בין איוב ורעיו נסובה על מה שקרה לאיוב. ומה קרה לילדיו וילדותיו שמתו סתם כך, ללא סיבה, בשל התערבות על חשבונו של אביהם? האם הם רכוש? צאן? גמלים?

אילו קראנו שאלוהים החזיר אותם לתחיה, ניתן היה לומר שהכל חזר על מקומו בשלום. אבל זה לא קרה. על האובדן הזה, אין ולא יכול להיות כל פיצוי.

****

לאורך כל ספר איוב, ראיתי באסון הכבד שפקד אותו מיקרוקוסמוס של השואה, ובשאלות התיאולוגיות שהוא שאל - מיקרוקוסמוס של השאלות האמוניות שהעלתה השואה.

וגם החיים החדשים שבנה איוב הזכירו לי את החיים החדשים שבנו שורדי השואה, שעלו לארץ, הקימו משפחות חדשות ובנו את המדינה. הם ראויים להערצה גדולה על כך.

האם המשפחות החדשות שהקימו יכולות להשכיח את האובדן?

לפני שבועות אחדים הלכה לעולמה מימי ארצי, אמו של שלמה ארצי. מימי איבדה בשואה את בעלה הראשון ואת ילדה הבכור.

היא זכתה להקים משפחה למופת בישראל – ילדים מוצלחים ומצליחים ביותר, הסופרת נאוה סמל והזמר שלמה ארצי, זכתה לראות נכדים ונינים.

אבל בשירו "בגרמניה לפני המלחמה", כותב ארצי:
כל אחד זקוק לאמא, אמא מה אוכל אותך? 
דלת המטבח נעולה גם עכשיו. 
בחוץ שוקע שמש, העולם נרגע, 
אצלך הכל אחרת, הכל לשווא. 
האם הסתיימה המלחמה? 
בגרמניה לפני המלחמה, היית יפה, זה מכאיב, 
הזמן לא עמד, 
הגוף לא נצחי. 
מי רוקד תחת ירח, רק הזיכרון, 
מי האיש בתמונה? מי הילד בארון?

"האם נגמרה המלחמה?" שואל שלמה ארצי את אמו שאלה רטורית. כי מי שאיבדה את בנה – המלחמה שלה לא תיגמר לעולם.

וגם בתיאור האידילי על אחריתו של איוב, נכון להטיל ספק.

****

בראשית הפואמה "מסדה", מפגיש יצחק למדן את גיבור הפואמה, הצעיר הציוני החלוץ העולה לארץ ישראל, עם שלושת רעיו שמנסים להניא אותו מהמעשה חסר הסיכוי שהוא עושה.

למדן בחר בתיאור של שלושה רעים הדוברים אל הגיבור, כמו בראשית ספר איוב, מתוך הכרת אחרית הסיפור.

"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל אֱלִיפַז הַתֵּימָנִי: חָרָה אַפִּי בְךָ וּבִשְׁנֵי רֵעֶיךָ כִּי לֹא דִבַּרְתֶּם אֵלַי נְכוֹנָה, כְּעַבְדִּי אִיּוֹב". כמו רעי איוב, כך גם רעיו דיברו בהיגיון, אבל רחקו מן האמת. מן האמת והאמונה.