כל אשר תאמרי אלי אעשה - רות ג' | דודו פלמה

מאת: דודו פלמה , הציור בעז ורות ג`וליוס שנור פון קארולספלד 1828 ת.פרסום: 14/01/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 

וַתֹּאמֶר לָהּ נָעֳמִי חֲמוֹתָהּ:  בִּתִּי הֲלֹא אֲבַקֶּשׁ לָךְ מָנוֹחַ אֲשֶׁר יִיטַב לָךְ. וְעַתָּה הֲלֹא בֹעַז מֹדַעְתָּנוּ, אֲשֶׁר הָיִית אֶת נַעֲרוֹתָיו; הִנֵּה הוּא זֹרֶה אֶת גֹּרֶן הַשְּׂעֹרִים הַלָּיְלָה. וְרָחַצְתְּ וָסַכְתְּ וְשַׂמְתְּ שמלתך (שִׂמְלֹתַיִךְ) עָלַיִךְ וירדתי (וְיָרַדְתְּ) הַגֹּרֶן; אַל תִּוָּדְעִי לָאִישׁ, עַד כַּלֹּתוֹ לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת. וִיהִי בְשָׁכְבוֹ וְיָדַעַתְּ אֶת הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִשְׁכַּב שָׁם, וּבָאת וְגִלִּית מַרְגְּלֹתָיו, ושכבתי (וְשָׁכָבְתְּ); וְהוּא יַגִּיד לָךְ אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשִׂין. וַתֹּאמֶר אֵלֶיהָ: כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמְרִי (אֵלַי) אֶעֱשֶׂה.

כבר בפתיחת פרק ג` ברור שלפני נעמי עמד המודל שנברא בסיפור של תמר אשת ער ויהודה אביו. נעמי מכוונת את רות לנהוג כמו שנהגה תמר ביהודה כאשר התחזתה לזונה:

וַיֻּגַּד לְתָמָר לֵאמֹר: הִנֵּה חָמִיךְ עֹלֶה תִמְנָתָה לָגֹז צֹאנוֹ. וַתָּסַר בִּגְדֵי אַלְמְנוּתָהּ מֵעָלֶיהָ, וַתְּכַס בַּצָּעִיף וַתִּתְעַלָּף, וַתֵּשֶׁב בְּפֶתַח עֵינַיִם, אֲשֶׁר עַל דֶּרֶךְ תִּמְנָתָה: כִּי רָאֲתָה כִּי גָדַל שֵׁלָה, וְהִוא לֹא נִתְּנָה לוֹ לְאִשָּׁה. וַיִּרְאֶהָ יְהוּדָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לְזוֹנָה: כִּי כִסְּתָה, פָּנֶיהָ. וַיֵּט אֵלֶיהָ אֶל הַדֶּרֶךְ, וַיֹּאמֶר הָבָה נָּא אָבוֹא אֵלַיִךְ, כִּי לֹא יָדַע כִּי כַלָּתוֹ הִוא;

גם במקרה של תמר וגם במקרה של רות מדובר בנשים נוכריות שחיות עם ישראלים. תמר כנענית ורות מואביה. וגם במקרה של שתיהן מדובר באלמנות שנישאות לאיש רם מעלה. יהודה ראש שבט ואילו בועז שופט. גם לפי האופן בו הוא מתנהג בבית לחם, מכנס את הזקנים ועוד. וגם לפי השערת חוקרים שבועז הוא בעצם אבצן המופיע בשופטים בפרק י`ב כשופט שבא אחרי יפתח.

וַיִּשְׁפֹּט אַחֲרָיו אֶת יִשְׂרָאֵל אִבְצָן מִבֵּית לָחֶם. וַיְהִי לוֹ שְׁלֹשִׁים בָּנִים וּשְׁלֹשִׁים בָּנוֹת שִׁלַּח הַחוּצָה, וּשְׁלֹשִׁים בָּנוֹת הֵבִיא לְבָנָיו מִן הַחוּץ; וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁבַע שָׁנִים. וַיָּמָת אִבְצָן וַיִּקָּבֵר בְּבֵית לָחֶם.

 דרך אגב ההשוואה למקרה יהודה ותמר מופיעה כבר במגילת רות בפרק ד`. כאשר בועז מכריז על נישואיו עם רות - דבר שהיה כפי הנראה למחרת פגישתם בגורן - מברכים אותו הזקנים וכל העם במילים: יא וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּשַּׁעַר, וְהַזְּקֵנִים עֵדִים; יִתֵּן יְהוָה אֶת הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל בֵּיתֶךָ, כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל, וַעֲשֵׂה חַיִל בְּאֶפְרָתָה, וּקְרָא שֵׁם בְּבֵית לָחֶם. וִיהִי בֵיתְךָ כְּבֵית פֶּרֶץ אֲשֶׁר יָלְדָה תָמָר לִיהוּדָה, מִן הַזֶּרַע אֲשֶׁר יִתֵּן יְהוָה לְךָ, מִן הַנַּעֲרָה הַזֹּאת.

ובכן לא סתם יש כאן דמיון לסיפור יהודה ותמר. פרץ המתפרץ הוא בנם של יהודה ותמר, והוא גם אחד מאבותיו של בועז. עד כאן תוכניתה של נעמי.

 אלא שרות ברגע האחרון והמכריע שוברת את מודל יהודה/תמר, ובהחלט איננה עומדת בהבטחתה לנעמי: "כל אשר תדברי אלי אעשה!". בכך היא מעידה בעיקר על עוצמתה הנפשית והנשית. תמר מכסה את פניה ומסתירה את זהותה. רות מסירה מעל פניה את המסכה של האישה השותקת והכנועה ומגלה את פניה האמיתיות ואת זהותה. רות יוצרת מודל נשי חדש- תמר משופרת.

מן הרגע בו היא מגלה לבועז את זהותה, היא בועטת בדלי המוסכמות ומכריזה על סדר חדש. למעשה היא עושה משהו שלא יעלה על הדעת בימים ההם. היא מציעה נישואים לבועז. ובכך היא הופכת אולי להיות לאישה הראשונה בעולם המציעה נישואים לגבר. וַיֹּאמֶר מִי אָתְּ; וַתֹּאמֶר אָנֹכִי רוּת אֲמָתֶךָ, וּפָרַשְׂתָּ כְנָפֶךָ עַל אֲמָתְךָ, כִּי גֹאֵל אָתָּה.

 החיים לפעמים מכריחים אותנו לענות על השאלה "מי אתם?", ואנו נמצאים בסיטואציה המחייבת אותנו לענות על השאלה. שני אנשים שואלים את רות "מי את?". בועז ונעמי. כל אחד מהם מטעם אחר וולשניהם היא עונה תשובה אחרת. ותשובתה לכל אחד מהם מעצבת את גורלה אך גם את גורלם. בועז באמת אינו יודע מי היא האישה שמתגלה למרגלותיו. ונעמי שמכירה אותה עוד מקודם, איננה מזהה אותה אבל נעמי אינה מזהה אותה משום שרות שבה שונה מהגורן.

 ונדמה לי שהדבר שמעיד יותר מכל על כך שרות ששבה בבוקר מן השדה הייתה שונה כל כך מרות שנשלחה יום קודם לשדה ע"י נעמי עם הוראות הפעלה, היא העובדה שנעמי הפוגשת בה למחרת, הדבר הראשון שהיא שואלת אותה הוא: "מי את ביתי?" ועל השאלה הגדולה הזאת כבר השיבה רות החדשה במעשים שעשתה ובדברים שאמרה לבועז בלילה בגורן כאשר נפגשו לראשונה כמות שהם באמת. רות ובועז.

 ומעבר לכל הדברים הנפלאים שהתרחשו בין בועז לרות בגורן בליל לבנה, נדמה לי שמן ראוי להכיר בכך שהעובדה שלדוד המלך הייתה סבתא כזאת פמיניסטית רק הוסיפה לו כבוד הרבה. מה לא ככה?

---------------------------------------------------

צייר את ובעז ורות ג`וליוס שנור פון קארולספלד 1828