שושלת - רות ד' | עופר בורין

מאת: עופר בורין ת.פרסום: 15/01/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 

מיד בבוקר שלאחר הלינה בגורן עם רות, בעז מטפל בנושא גאולת רכושו של אלימלך.
הוא פוגש בגואל המקורב ממנו לאלימלך ומציע לו לגאול את חלקת אלימלך.
הגואל מסכים, אולם כשמתברר לו שמדובר גם בגאולת נעמי ורות, הוא נרתע ומוותר.
בטכס פומבי, בנוכחות זקני העיר, קונה בעז את גאולת אלימלך מאותו גואל אלמוני המכונה בפרק "פלוני אלמוני". והופך בכך למעשה לבעלים של קרקעות אלימלך ולבעל של רות.
-----
הערת אגב: השימוש במונח "פלוני אלמוני" בהקשר של בן אדם שלא מוזכר שמו, מופיע רק במקום הזה בתנ"ך. בהקשר של מקום לא ידוע יש שימוש בביטוי הזה בעוד 2 מקומות בתנ"ך.
-----
יש דמיון רב בין סיפור תמר ויהודה לסיפור רות ובעז.
על סיפור תמר ויהודה כתבתי מאמר בלינק המצורף בסוף המאמר.
אבל הסיפורים מצטלבים כאן, במגילת רות, שהרי בעז הוא צאצא של אותו מפגש מרתק בין תמר הכנענית ליהודה.
וכך יוצא שדויד המלך, שהוא בנו של ישי, שהוא בנו של עובד, שהוא בנם של תמר ובעז, הוא למעשה צאצא של מואבית, כנענית ואברהם אבינו.
בתמונה מצורף אלן היוחסין המדהים.

וכך מברכים הזקנים את בעז בתום טכס הגאולה:
יב) וִיהִי בֵיתְךָ כְּבֵית פֶּרֶץ, אֲשֶׁר יָלְדָה תָמָר לִיהוּדָה--מִן-הַזֶּרַע, אֲשֶׁר יִתֵּן יְהוָה לְךָ, מִן-הַנַּעֲרָה, הַזֹּאת

ובתום המגילה, בפסוקים האחרונים של ספר רות, מתוארת השושלת כולה:
יז) וַתִּקְרֶאנָה לוֹ הַשְּׁכֵנוֹת שֵׁם לֵאמֹר, יֻלַּד בֵּן לְנָעֳמִי; וַתִּקְרֶאנָה שְׁמוֹ עוֹבֵד, הוּא אֲבִי יִשַׁי אֲבִי דָוִד. {פ}
יח) וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ, פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת- צְרוֹן
יט) וְחֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת רָם, וְרָם הוֹלִיד אֶת עַמִּינָדָב
כ) וְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת נַחְשׁוֹן, וְנַחְשׁוֹן הוֹלִיד אֶת-שַׂלְמָה
כא) וְשַׂלְמוֹן הוֹלִיד אֶת בֹּעַז, וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת עוֹבֵד
כב) וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת יִשָׁי, וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת דָּוִד. {ש}

זהו.
תמה מגילת רות.
ארבעה פרקים של סיפור מרתק על גרים, על מעמדות חברתיים, על אומץ, על נשים הלוקחות גורלן בידן ועל סגירת מעגלים.

לינק למאמר על תמר יהודה:
http://www.davar1.co.il/36572/