ירושלים גרועה מסדום - איכה ד' | עופר בורין

מאת: עופר בורין ,© Can Stock Photo / pressmaster ת.פרסום: 21/01/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הקינה הרביעית גם היא אקרוסטיכון.
הקינה הרביעית מזכירה גם היא קניבליזם בו נשים מבשלות את ילדיהן.
בקינה הרביעת בולטת ההשוואה של ירושלים לסדום.
וכך כותב ירמיהו:
ו) וַיִּגְדַּל עֲוֺן בַּת עַמִּי, מֵחַטַּאת סְדֹם: הַהֲפוּכָה כְמוֹ רָגַע, וְלֹא חָלוּ בָהּ יָדָיִם.
עוון ירושלים גדול מחטאי סדום.
ומה היו חטאי סדום?
שום דבר לא כתוב על זה במפורש, אבל סביר להניח שחטאה היה בהיותה חברה קיצונית מאוד באכזריותה.

גם ישעיהו הנביא השתמש בסדום כדוגמה לחטאי ועונשי עם ישראל בתקופתו. כבר בפרק א` כותב הנביא משפטים המשמשים היום כמוטו למחאה נגד השחיתות השילטונית:
ט) לוּלֵי יְהוָה צְבָאוֹת הוֹתִיר לָנוּ שָֹרִיד כִּמְעָט כִּסְדֹם הָיִינוּ לַעֲמֹרָה דָּמִינוּ:
יא) לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה שָֹבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים וְדַם פָּרִים וּכְבָשִֹים וְעַתּוּדִים לא חָפָצְתִּי:
יב) כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי מִי-בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי:
טו) וּבְפָרִשְֹכֶם כַּפֵּיכֶם אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם גַּם כִּי-תַרְבּוּ תְפִלָּה אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ:
כא) אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה קִרְיָה נֶאֱמָנָה מְלֵאֲתִי מִשְׁפָּט צֶדֶק יָלִין בָּהּ וְעַתָּה מְרַצְּחִים: 
כג) שָֹרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים

והנביא יחזקאל לא נותר חייב בעניין הזה.
כך הוא כותב בפרק טז`:
מח) חַי־אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה אִם־עָשְׂתָה סְדֹם אֲחוֹתֵךְ הִיא וּבְנוֹתֶיהָ כַּאֲשֶׁר עָשִׂית אַתְּ וּבְנוֹתָיִךְ׃ 
כלומר – חטאי בני יהודה (ירושלים) גדולים מחטאי סדום!
ומהם חטאי סדום?
בבקשה, פסוק אחד קטלני:
מט) הִנֵּה זֶה הָיָה עֲוֺן סְדֹם אֲחוֹתֵךְ גָּאוֹן שִׂבְעַת־לֶחֶם וְשַׁלְוַת הַשְׁקֵט הָיָה לָהּ וְלִבְנוֹתֶיהָ וְיַד־עָנִי וְאֶבְיוֹן לֹא הֶחֱזִיקָה׃
גאון – גאוותנות, שחצנות.
שבעת לחם – עושר כלכלי.
שלות השקט – ביטחון צבאי. אין אוייבים.
כל אלה היו לסדום.
ומה החטא?
`ויד עני ואביון לא החזיקה` – חברה רקובה.
חברה שלא יודעת לדאוג לחלש.
זה הכל?
כן! זה הכל.
-----
קינת איכה הרביעית,
נבואת ישעיהו,
נבואת ירמיהו,
נבואת יחזקאל,

כולן התגשמו בימי בית ראשון וכולן בדרך להתגשם גם בימי בית שנות 2,000.
זה עוד לא מאוחר.
אפשר לתקן. תשאלו את ישעיהו כיצד:
שם, כז) צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה: