ביטוח לאומי - קהלת ד' | עופר בורין

מאת: עופר בורין ת.פרסום: 27/01/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

קהלת מביט על מצבם של העשוקים בעולם. אנשי העשירונים הנמוכים. ולמרות שהוא מלך רב-עוצמה, הוא מגלה אזלת יד מוחלטת כלפי מצבם. לא רק שאין דרך שיקבלו סיוע חיצוני, אין אפילו מי שיזיל דמעה על מצבם

א) וְשַׁבְתִּי אֲנִי, וָאֶרְאֶה אֶת-כָּל-הָעֲשֻׁקִים, אֲשֶׁר נַעֲשִׂים, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ; וְהִנֵּה דִּמְעַת הָעֲשֻׁקִים, וְאֵין לָהֶם מְנַחֵם, וּמִיַּד עֹשְׁקֵיהֶם כֹּחַ, וְאֵין לָהֶם מְנַחֵם

המצב כל כך גרוע, שקהלת מדרג את האנשים בעולם באופן הבא:
אלה שהכי טוב להם, הם אלה שטרם נולדו, משום שהם כלל לא ראו את הרוע שיש בעולם.
במקום השני, אלה שהיו בעולם וכבר מתו. הם ראו מה שראו, עשו מה שעשו ועכשיו כבר אינם רואים ואינם משפיעים.
ואחרונים, במקום השלישי והאחרון, אלה החיים היום. 
ב) וְשַׁבֵּחַ אֲנִי אֶת-הַמֵּתִים, שֶׁכְּבָר מֵתוּ--מִן-הַחַיִּים, אֲשֶׁר הֵמָּה חַיִּים עֲדֶנָה
ג) וְטוֹב, מִשְּׁנֵיהֶם--אֵת אֲשֶׁר-עֲדֶן, לֹא הָיָה: אֲשֶׁר לֹא-רָאָה אֶת-הַמַּעֲשֶׂה הָרָע, אֲשֶׁר נַעֲשָׂה תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ

מדוע אלה שחיים היום הם במצב הגרוע ביותר?
האם לא עדיפים החיים על המוות?
קהלת אומר שלא. הוא לא מאמין ביכולת של האדם לשנות את המציאות הרעה בעולם. גם המתים וגם אלה שטרם נולדו לא חווים כרגע את הרוע והעושק שיש בעולם, ולכן מצבם עדיף על אלה החיים.

וקהלת מסביר.
הוא מזהה את המניע לכל העמל והכשרון והמאמצים שעושים האנשים בעולם.
המניע הוא קנאה. הרצון שיהיה לך יותר ממה שיש לאחר.
עם מניע כזה אין באמת רצון לשפר את מצבם של העשוקים. להיפך. העשוקים הם המצע עליו דורכים החזקים:
ד) וְרָאִיתִי אֲנִי אֶת-כָּל-עָמָל, וְאֵת כָּל-כִּשְׁרוֹן הַמַּעֲשֶׂה--כִּי הִיא קִנְאַת-אִישׁ, מֵרֵעֵהוּ; גַּם-זֶה הֶבֶל, וּרְעוּת רוּחַ
ה) הַכְּסִיל חֹבֵק אֶת-יָדָיו, וְאֹכֵל אֶת-בְּשָׂרוֹ
ו) טוֹב, מְלֹא כַף נָחַת--מִמְּלֹא חָפְנַיִם עָמָל, וּרְעוּת רוּחַ
ז) וְשַׁבְתִּי אֲנִי וָאֶרְאֶה הֶבֶל, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ

תמונת אנושות מאוד קודרת מצייר קוהלת.
וחשוב שנזכור כל הזמן שהכותב הוא מלך. הוא מלך חזק, עשיר וחכם. הוא יכול בהבל פיו לשנות מציאות, אבל הוא בוחר שלא לשנות אותה ולהתפלסף על טבע האדם הרע ועל עולם של הבל הבלים.
בעצם קהלת הוא שותף מלא למצב העשוקים.

אבל עצות יש לו לחכם באדם.
תתחברו. על תעמדו לבד. כי טובים השניים ובוודאי השלושה והרבים העובדים ביחד, מן האחד.
ט) טוֹבִים הַשְּׁנַיִם, מִן-הָאֶחָד: אֲשֶׁר יֵשׁ-לָהֶם שָׂכָר טוֹב, בַּעֲמָלָם
י) כִּי אִם-יִפֹּלוּ, הָאֶחָד יָקִים אֶת-חֲבֵרוֹ; וְאִילוֹ, הָאֶחָד שֶׁיִּפּוֹל, וְאֵין שֵׁנִי, לַהֲקִימוֹ
יא) גַּם אִם-יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם, וְחַם לָהֶם; וּלְאֶחָד, אֵיךְ יֵחָם
יב) וְאִם-יִתְקְפוֹ, הָאֶחָד--הַשְּׁנַיִם, יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ; וְהַחוּט, הַמְשֻׁלָּשׁ, לֹא בִמְהֵרָה, יִנָּתֵק

כשאני קורא את דבריו של קוהלת אני חושב על מליארדי השקלים שדווח שמדינת ישראל לקחה מ"הביטוח הלאומי".
הינה, שולחת מדינת ישראל ידה ולוקחת כספים שהיא מכוח החוק דורשת מהאנשים להפקיד בידיה, כדי לסייע להם לעת צרה, כדי שלא יעמדו לבד, ומשתמשת בהם לצרכים אחרים, כראות עיניה.

את חזון הביטוח הלאומי מצאתי באתר הביטוח הלאמי וכך כתוב:
"המוסד לביטוח לאומי הנו הגוף המקצועי והמוביל בתחום הביטחון הסוציאלי בישראל.
הביטוח הלאומי פועל על פי חוק ליישום מדיניות הרווחה של מדינת ישראל, והוא שותף משפיע בהתווייתה ובשמירה עליה.
רעיון הערבות ההדדית, הקטנת הפערים בחברה, צמצום העוני והבטחת קיימות מערכת הביטחון הסוציאלי לאורך זמן, עומדים בבסיס פעילות הארגון.
הביטוח הלאומי יפעל באופן יזום, ביעילות ותוך גילוי רגישות לכבוד האדם, כך שכל מבוטחת ומבוטח יוכלו למצות את זכויותיהם.דרכו של הביטוח הלאומי תהיה מושתתת על חתירה מתמדת למצוינות, תוך התאמה לצרכים המשתנים של מקבלי השירות ושמירה על קשר רציף עם המבוטחים והקהילה.הביטוח הלאומי יהיה אבן שואבת לכוח אדם מקצועי, איכותי וערכי, המבצע את עבודתו מתוך תחושת שליחות, אחריות ושייכות.הביטוח הלאומי יפעל לפיתוח המשאב האנושי ולשיפור מתמיד של הכלים העומדים לרשותו".

אני משוכנע שעובדי הביטוח הלאומי, בוודאי רובם, עושים עבודתם מתוך שליחות ואמונה. אבל מאחורי גבם, במעשה ממשלתי חסר בושה, 200 מליארד ₪ ואולי יותר, נגזלו מ"הביטוח" ונלקחו לטובת פעילויות אחרות.
זו המדיניות שבה המדינה עשירה ואזרחיה עניים.
זו המדיניות שבה גם רצה לנקוט בנו של קהלת: "אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים"
ולסיכום, כפי שכתב קהלת עצמו (כולל על עצמו): "אין חדש תחת השמש"
הינה התירוץ האולטימטיבי של החזק שלא לדאוג גם לחלשים בחברה.