קוהלת, סוקרטס וצידה פילוסופית לחיים - קהלת ז'| עופר בורין

מאת: עופר בורין ת.פרסום: 31/01/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 

קוהלת מפציץ אותנו בסדרת פתגמים לחיים.

א) טוֹב שֵׁם, מִשֶּׁמֶן טוֹב; וְיוֹם הַמָּוֶת, מִיּוֹם הִוָּלְדוֹ

שמו של אדם חשוב יותר מטיב השמן העולה על שולחנו.
עשירים, שמן מעולה עולה על שולחנם.
אנשים בעלי שם טוב – חלקם עשירים וחלקם עניים.
דאג לשם שלך שיהייה טוב ורק אז לשמן העולה על שולחנך.
ואיך כל זה קשור ללידה ומוות?
זה פשוט.
ביום מותך ידוע אם שמך טוב או רע.
ביום לידתך, כול האפשרויות פתוחות.
אם חשוב לך מה נשאר אחריך בעולם, דאג ששימך יהייה טוב.
אין זה משנה איזה שמן עלה על שולחנך, ממילא זמנו קצר.

סוקרטס אמר דברים דומים:
"דבר אינו יכול לפגוע באדם טוב, לא בחייו ולא אחרי מותו." 
"מישהו אולי יאמר: סוקרטס, אינך מתבייש שהתעסקת במין עיסוק שבגללו אתה מסתכן עכשיו במיתה לאיש זה השיב ובצדק: אתה טועה מאוד, אדוני ,אם אתה סבור כי אדם שיש בו אפילו קמצוץ כבוד צריך לשקול את הסכנה של חיים ומוות, יותר מאשר לבחון, בכל מעשה, רק זאת: האם הוא פועל בצדק או באי צדק, והאם אלה מעשי איש טוב או איש רע." 
======

ה) טוֹב, לִשְׁמֹעַ גַּעֲרַת חָכָם--מֵאִישׁ, שֹׁמֵעַ שִׁיר כְּסִילִים
מנהיגים טובים מקבצים סביבם אנשים שירגישו בנוח לגעור גערות חכמים.
מנהיגים גרועים מקבצים סביבבם אנשים שישירו להם שירי כסילים.
היום מחליפים את שירי הכסילים בלשונות יועציו של המנהיג התחובות עמוק בישבנו.

גם בעניין הזה כתב סוקרטס:
"אל תחשוב לידידיך את אלה המשבחים את כל דבריך ומעשיך, אלא את אלה המעירים לך בנועם על מגרעותיך."
======

י) אַל תֹּאמַר, מֶה הָיָה שֶׁהַיָּמִים הָרִאשֹׁנִים, הָיוּ טוֹבִים מֵאֵלֶּה: כִּי לֹא מֵחָכְמָה, שָׁאַלְתָּ עַל זֶה
קוהלת מדבר נגד הנוסטלגיה.
אל תגידו שפעם היה טוב יותר.
יש כאן אמירה מאוד חזקה שבעצם קוראת לאנשים לא ליילל על עבר טוב יותר אלא לפעול למען עתיד טוב יותר.
בעיני, זו מהות פעולתה של המחאה נגד השחיתות השילטונית, שיצאה מקיטורי יום שישי לפעולה למען שינוי ברחוב ובמרחב הציבורי, בניסיון להשפיע על מהלך העניינים במדינה.
======

טז) אַל תְּהִי צַדִּיק הַרְבֵּה, וְאַל תִּתְחַכַּם יוֹתֵר: לָמָּה, תִּשּׁוֹמֵם
יח) טוֹב אֲשֶׁר תֶּאֱחֹז בָּזֶה, וְגַם מִזֶּה אַל תַּנַּח אֶת יָדֶךָ: כִּי יְרֵא אֱלֹהִים, יֵצֵא אֶת כֻּלָּם
קוהלת מזהיר אותנו מ"צדיקות יותר".
אין סיבה להיות "יותר צדיק מהאפיפיור".
גם את זה חשוב לקחת כצידה לדרך המחאה.
======

כג) כָּל-זֹה, נִסִּיתִי בַחָכְמָה; אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה, וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי
החוכמה היא "טריקית". ככל שיודעים יותר היא מתרחקת יותר.

סוקרטס דיבר גם הוא על עניין הידע והחוכמה:
"החוכמה האמיתית והיחידה היא לדעת שאתה לא יודע כלום."
"כל מה שאני יודע הוא שאינני יודע."

המשוררת זלדה מישקובסקי כתבה את ״לכל איש יש שם״
השורה האחרונה שייכת בעיני לפרק שלנו:

לכל איש יש שם
שנתן לו אלוהים
ונתנו לו אביו ואימו

לכל איש יש שם
שנתנו לו קומתו ואופן חיוכוונתן לו האריג

לכל איש יש שם
שנתנו לו ההרים
ונתנו לו כתליו

לכל איש יש שם
שנתנו לו המזלות
ונתנו לו שכניו

לכל איש יש שם
לכל איש יש שם

לכל איש יש שם
שנתנו לו חטאיו
ונתנה לו כמיהתו

לכל איש יש שם
שנתנו לו שונאיו
ונתנה לו אהבתו

לכל איש יש שם
שנתנו לו חגיו
ונתנה לו מלאכתו

לכל איש יש שם
שנתנו לו תקופות השנה
ונתן לו עיוורונו

לכל איש יש שם
לכל איש יש שם

לכל איש יש שם
שנתן לו אלוהים
ונתנו לו אביו ואימו

לכל איש יש שם
שנתן לו הים
ונתן לו מותו.

https://youtu.be/1Tj0tSlU2Xg


------
סוקרטס (470 – 399 לפני הספירה) היה פילוסוף יווני. 
הוא נחשב בעיני רבים לאבי הפילוסופיה המערבית.
לא הותיר אחריו כתבים כלשהם, וידיעותינו עליו מגיעות מתיאורים חיצוניים, בעיקר תיאוריו כפי שהוא מופיע ביצירותיו אצל תלמידיו: אפלטון וקסנופון.