טוֹב מַרְאֵה עֵינַיִם מֵהֲלָךְ נָפֶשׁ - מני גל|קהלת ו'

מאת: מני גל התמונה canstockphoto ת.פרסום: 31/01/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

כשאנו אומרים היום `הלך נפש`, אנו מתכוונים בדרך כלל למחשבה המושפעת ממצב רוח פנימי שלנו. לפעמים הלך הנפש אינו תואם בדיוק את המציאות. עבור חכמינו היה פסוק זה סתום למדי, והם ניסו לבארו בדרכים רבות.
הנפש היא ישות עלומה, וחז"ל הרבו לדבר עליה. בהקשר לפסוק זה הם אומרים (בקהלת רבה): `כך הנפש, אילו הבאת לה כל מעדני עולם, אינם כלום לה. למה? שהיא מן העליונים.` הלך הנפש, על פי גישה זו, הוא מחשבה המנותקת מהמציאות, שכן הנפש שואבת את חוויותיה ותובנותיה מעולם הרוח, שאינו מציאותי. בדברים אלה חז"ל מורידים אותנו אל קרקע המציאות, ומזהירים אותנו שלא להתפתות להלכי נפש.
פרשנות מוזרה מעט מצויה בתלמוד, במסכת יומא:
אמר ריש לקיש: טוב מראה עינים באשה יותר מגופו של מעשה, שנאמר: (קהלת ו, ט) טוֹב מַרְאֵה עֵינַיִם מֵהֲלָךְ-נָפֶשׁ.
מראה העיניים עבור ריש לקיש הוא המבט שאנו מביטים באישה דווקא, והלך הנפש, למרבה הפליאה, הוא המעשה המיני עצמו. ריש לקיש מייחס למראה העיניים חשיבות רבה, אך דבריו עדיין קוראים לפרשנות. יש המפליגים מאמירה קצרה זו של ריש לקיש למסקנה, שפשע ההבטה על אישה לא פנויה הוא רציני יותר מהביאה עצמה, מה שנשמע ממש לא הגיוני. אחרים מדברים על החשיבות שיש לתת למפגש עם הכלה המיועדת פנים אל פנים, שהוא יאפשר החלטה סופית, אם לבקש את ידה או לא. מכל מקום – כל הכיוון הזה ממש לא נראה לי, באשר הוא מבטא את הגישה המחפיצה את האישה.

ביאור אחר לחלוטין מצאתי באתר בשם `מילה טובה`, אתר אינטרנט דידקטי לנוער דתי. כותב הביאור לא הזדהה בשמו, אך אני מוצא את דבריו חביבים. הוא מתייחס להלך הנפש המתפתח תוך עשיית היכרות וירטואלית בין בני זוג פוטנציאליים, והוא ממליץ על מראה עיניים תחילה. נתן לו לנמק מדוע:
טוב מראה עיניים
לא משנה כמה שעות צ`וטטתם בפייסבוק וכמה שחנ"שים (שיחות נפש?) רצו ביניכם בטלפון. ייתכן שהכימיה הוירטואלית היתה באמת מדהימה. עד שלא נפגשתם לפחות פעם אחת פנים אל פנים, הכול מוטל בספק. המציאות מלמדת על יותר מידי מקרים של זוגות שהרשו לעצמם להפליג זה עם זו בשיחות והתקשרויות נפשיות לפני שנפגשו אפילו פעם אחת. הם קיבלו רושם מצוין על בן/ת שיחם, וכמעט כבר היו בטוחים שזה זה. אך כנראה יש משהו במפגש פנים אל פנים שבו הכללים שונים. ייתכן שזה קשור למראה החיצוני, אבל אין ספק שטמון בזה יותר מכך. "טוב מראה עיניים מהלך נפש" (קהלת ו,ט) אמר החכם באדם. המפגש הבלתי אמצעי מביא את הקשר לרמה כזו של בירור שלעולם אי אפשר להשיג דרך אמצעים אחרים.
אחת הנגזרות של העיקרון הזה היא ששיחת הטלפון הראשונה ביניכם אמורה להיות קצרה. עיקר מטרתה היא לשבור את הקרח ביניכם בצורה נחמדה ולקבוע את הפגישה. נכון, זה מרגיש קצת לא נוח, אבל זה הכי הגיוני. אין טעם בהשתפכויות והיפתחות שרק יגרמו לרף הציפיות שלכם להאמיר, וההתנפצות על סלעי המציאות בחמש הדקות הראשונות של הפגישה תהיה כואבת יותר. מי שיצא לו להתחיל את ההיכרות באמצעים וירטואלים ורואה שיש על מה לדבר, צריך "לחתור למגע" ולארגן פגישה כמה שיותר מהר, כדי לעבור מעולם הדמיונות לעולם האמיתי. אחרי שהמפגש פנים אל פנים עובר בהצלחה והכימיה מתגלית גם שם, אפשר לתת יותר מקום גם לאמצעים האחרים. עכשיו הכול מציאותי יותר.

זה שקהלת לא התכוון להלך הנפש המתהווה במפגשים וירטואליים, בזאת אני משוכנע, אך אני מוצא את הרעיון טוב ויפה, ולא רחוק מהמקור, כפי שאני מבין אותו.