אֵין אָדָם שַׁלִּיט בָּרוּחַ לִכְלוֹא אֶת הָרוּחַ - קהלת ח' | דודו פלמה

מאת: כתיבה ועיבוד תמונה דודו פלמה ת.פרסום: 01/02/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

קהלת, פילוסוף מתוחכם שכמותו, מכמין בתוך הטקסט הניהיליסטי שלו פסוקים בעלי משמעות חתרנית. לפתע מתוך הזרם הגועש והרוגש של ההבל וההבלים מבליח ומהבהב משפט הבורא משמעות חדשה לקיום האנושי: אֵין אָדָם שַׁלִּיט בָּרוּחַ לִכְלוֹא אֶת הָרוּחַ. 


הרוח העזה והחופשית הנושבת מהפסוק של קהלת מבקיעה בעצמה רבה דרך אלפי שנים עד שהיא מגיעה ל"כִּי עוֹד אַאֲמִין גַּם בָּאָדָם, גַּם בְּרוּחוֹ, רוּחַ עָז". והמקום בו נפגשים הניהיליסט הזקן קהלת והרופא המשורר שאול טשרניחובסקי, הוא מקום פתוח ומלא כבוד גדול לצלם האדם ולרוחו העזה המסרבת להיכלא. 

ובכל פעם, מאז נכתב ספר קהלת, שנולד מאפילת ההיסטוריה שליט המבקש לכלוא את רוח האדם ולאזוק את הגוף הנושא אותה, בוקע קולו של קהלת הזקן ועולה כתמרור המצווה ומתריע עצור! אֵין אָדָם שַׁלִּיט בָּרוּחַ לִכְלוֹא אֶת הָרוּחַ! 

וגם היום כאשר כנסת ישראל מחוקקת חדשות לבקרים חוקי דיכוי וגירוש של בני אדם נרדפים. צריך לזכור ולהזכיר בראש חוצות, בכלי התקשורת, במודעות בעיתונים ובשלטי חוצות את דברי קהלת בן דוד מלך בירושלם, כי אין אדם שליט רשאי לכלוא את הרוח. כי רוח האדם לא ניתנה בו כדי להיכלא אלא כדי להלך חופשי בתבל רבה. 

שַׁחֲקִי, שַׁחֲקִי עַל הַחֲלוֹמוֹת,
זוּ אֲנִי הַחוֹלֵם שָׁח.
שַׂחֲקִי כִּי בָאָדָם אַאֲמִין,
כִּי עוֹדֶנִּי מַאֲמִין בָּךְ.

כִּי עוֹד נַפְשִׁי דְּרוֹר שׁוֹאֶפֶת
לֹא מְכַרְתִּיהָ לְעֵגֶל-פָּז,
כִּי עוֹד אַאֲמִין גַּם בָּאָדָם,
גַּם בְּרוּחוֹ, רוּחַ עָז.