הכסף יענה את הכל? - קהלת י' | עופר בורין

מאת: עופר בורין © Can Stock Photo / Petrol ת.פרסום: 05/02/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בעולם שבו הכל הבל הבלים, הפסוק הבא ניראה סביר:
יט) לִשְׂחוֹק עֹשִׂים לֶחֶם, וְיַיִן יְשַׂמַּח חַיִּים; וְהַכֶּסֶף, יַעֲנֶה אֶת-הַכֹּל

לחם ויין מביאים שמחת חיים והכסף "יענה את הכל", כלומר אפשר לקנות אתו כל דבר.
קהלת, הוא שלמה המלך, בנה בכסף רב בית מקדש מפואר שלא הביא אפילו גרם 1 של אמונה אמתית.
קהלת קנה בכסף 1,000 נשים ואף לא אהבת אמת אחת.
קהלת הקים ממלכה בה הוא שלט ללא מצרים והיא קרסה מיד לאחר מותו, עת בנו ירש אותו ואיבד את הממלכה.

בעולם שבו יש משמעות לדברים והם אינם הבל הבלים, הכסף יענה על לא מעט צרכים, אבל הוא אינו ערובה לאושר ויותר משהוא נותן מענה לכל הוא משמש לעינוי הרוב.

אבל אצל קהלת הכל הבל הבלים והכסף הא חזות הכל.
ובמצב עניינים כזה מתבקש גם הפסוק הבא:
כ) גַּם בְּמַדָּעֲךָ, מֶלֶךְ אַל-תְּקַלֵּל, וּבְחַדְרֵי מִשְׁכָּבְךָ, אַל-תְּקַלֵּל עָשִׁיר: כִּי עוֹף הַשָּׁמַיִם יוֹלִיךְ אֶת-הַקּוֹל, וּבַעַל הכנפים (כְּנָפַיִם) יַגֵּיד דָּבָר.
קהלת המלך העשיר והחכם ממליץ ל"עמך", לא לקלל את המלך והעשיר, אפילו לא בסתר ובחדרי חדרים.
ומדוע?
מפני שלמלך ולעשיר יש "שטינקרים" שיוליכו את הקללות השקטות האלה אליהם.
ניראה שקהלת מתאר משטר המבוסס על פחד המושרש באוכלוסיה באמצעות מנגנוני ביטחון פנים מאוד חזקים.

אבל לא הכל הבל הבלים.
אנשים לא מוכנים להכפיף את חייהם לשלטון פחד מבוסס כסף לאורך זמן.
כתוב שבתקופת שלמה המלך ישבו "איש תחת גפנו ותחת תאנתו", כאילו הכל טוב וכולם מאושרים.
וברגע שהמלך מת, מסתבר שהוא ייסר את עמו בשוטים ובנו מתכנן ליסרם בעקרבים, אבל לכך כבר חלק מהעם לא מסכים ופילוג הממלכה מתרחש באחת.

והיום, גם מספרים לנו שהכל נפלא. תור הזהב של האומה היהודית. המדינה עשירה, חזקה וכל מי שדורש אמת וצדק, אינו אלא בוגד.
הכל הבל הבלים וכול מי שיכול מקרב את פיו לפטמות הכסף של המדינה ומוצץ אותה כאילו אין מחר.

אני מצרף לינק לשיר הידוע של החיפושיות CAN`T BUY ME LOVE

https://www.youtube.com/watch?v=srwxJUXPHvE

וגם תמונה של המון אדם שאינם מקבלים את עצתו של קהלת לפחד מהשלטון וטייקוניו.

ועוד הערה על הקשר בין קוהלת לסיזיפוס.
קוהלת מתאר את חיינו כסחיבת אבנים וחטיבת עצים קשה, עצובה וללא תכלית:
ט מַסִּיעַ אֲבָנִים, יֵעָצֵב בָּהֶם; בּוֹקֵעַ עֵצִים, יִסָּכֶן בָּם.

סיזיפוס, קיבל עונש על רשעותו, לגלגל אבן במעלה ההר אינסוף פעמים ללא תכלית.

הבל ההבלים של קוהלת, סיזיפוס והאבן, מתחברים בפרק הזה.