חלקי הפאזל – מבט אל מטבחו של אלוהים|אסתר ב'|עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה: ויקיפדיה בגתן ותרש ת.פרסום: 11/02/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פקודה מהמלך אחשוורוש: כל נערה בתולה טובת מראה תבוא למבחן "מחליפה לושתי".
מי קובע מי נערה בתולה וגם טובת מראה?
ובכן – זה לא כתוב. שמנה?, רזה? אף ארוך? גבוהה? נמוכה?
לא ברור ואין תקן:ָ
ב) וַיֹּאמְרוּ נַעֲרֵי הַמֶּלֶךְ, מְשָׁרְתָיו: יְבַקְשׁוּ לַמֶּלֶךְ נְעָרוֹת בְּתוּלוֹת, טוֹבוֹת מַרְאֶה
ג) וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים, בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ, וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה אֶל בֵּית הַנָּשִׁים, אֶל יַד הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים; וְנָתוֹן, תַּמְרֻקֵיהֶן
ד) וְהַנַּעֲרָה, אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ  תמְלֹךְ, תַּחַת וַשְׁתִּי; וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ, וַיַּעַשׂ כֵּן. 

ועכשיו עולה על בימת ההסטוריה מרדכי.
יהודי ממשפחת מלוכה רבת ייחוס – משפחת שאול המלך שהרי הוא נינו של קיש אבי שאול משבט בנימין:
ה) אִישׁ יְהוּדִי, הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה; וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי, בֶּן יָאִיר בֶּן-שִׁמְעִי בֶּן-קִישׁ--אִישׁ יְמִינִי

מרדכי היה אחד מגולי בבל:
ו) אֲשֶׁר הָגְלָה, מִירוּשָׁלַיִם, עִם-הַגֹּלָה אֲשֶׁר הָגְלְתָה, עִם יְכָנְיָה מֶלֶךְ-יְהוּדָה--אֲשֶׁר הֶגְלָה, נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל

מרדכי גם לקח תחת חסותו את בת משפחתו היתומה "הדסה" ונתן לה שם שיתאים לגולה, "אסתר" (מזכיר את שם האלה "אשתר"):
ז) וַיְהִי אֹמֵן אֶת-הֲדַסָּה, הִיא אֶסְתֵּר בַּת-דֹּדוֹ כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם; וְהַנַּעֲרָה יְפַת תֹּאַר, וְטוֹבַת מַרְאֶה, וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ, לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת.

אסתר נלקחת לבית המלך לתחרות הבתולה טובת המראה.
כל אחת מהמתחרות שוהה חצי שנה באמבטיית שמן ואחר כך חצי שנה באמבטיית בושם. רק אז היא מוכנה להגיע למבחן מול המלך המטורלל אחשוורוש.
ואחשוורוש בוחר באסתר מבין כל הבתולות טובות המראה בממלכתו העצומה.
יז) וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל-הַנָּשִׁים, וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל-הַבְּתוּלוֹת; וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ, וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי

כמובן שהבחירה מחייבת משתה:
יח) וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ מִשְׁתֶּה גָדוֹל, לְכָל-שָׂרָיו וַעֲבָדָיו--אֵת, מִשְׁתֵּה אֶסְתֵּר; וַהֲנָחָה לַמְּדִינוֹת עָשָׂה, וַיִּתֵּן מַשְׂאֵת כְּיַד הַמֶּלֶךְ

ועוד פרט אנחנו מקבלים: אסתר מסתירה את מוצאה היהודי. (משחק מילים חביב: אסתר מסתירה, אם כי בפרק לא כתוב מסתירה אלא "אינה מגידה"). ומדוע מסתירה אסתר את יהדותה? כי זה מה שדרש ממנה מרדכי. ואסתר, כמנהג הנשים באותה תקופה, עושה מה שאומרים לה (לפחות בינתיים)
כ) אֵין אֶסְתֵּר, מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְאֶת-עַמָּהּ, כַּאֲשֶׁר צִוָּה עָלֶיהָ, מָרְדֳּכָי; וְאֶת-מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה, כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ. 

לאורך כל תקופת התחרות, כלומר במשך שנה שלמה, יושב מרדכי בשער בית המלך כדי לברר מה שלום בתו המאומצת אסתר. הוא הופך את נוכחותו במקום לידועה לכולם. הוא ממש מתמזג עם הסביבה. 
והינה, הפלא ופלא איזה צירוף מקרים מופלא, מיד לאחר היבחרה למלכה, מרדכי יושב בשער המלך כהרגלו ומאזין לשיחת מרד של בגתן ותרש, שניים מסריסי המלך.
את המידע על המזימה לפגוע במלך, מעביר מרדכי לאחשוורוש באמצעות המלכה החדשה אסתר.
כא) בַּיָּמִים הָהֵם, וּמָרְדֳּכַי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר-הַמֶּלֶךְ; קָצַף בִּגְתָן וָתֶרֶשׁ שְׁנֵי סָרִיסֵי הַמֶּלֶךְ, מִשֹּׁמְרֵי הַסַּף, וַיְבַקְשׁוּ לִשְׁלֹחַ יָד, בַּמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ
כב) וַיִּוָּדַע הַדָּבָר לְמָרְדֳּכַי, וַיַּגֵּד לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה; וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ, בְּשֵׁם מָרְדֳּכָי
כג) וַיְבֻקַּשׁ הַדָּבָר וַיִּמָּצֵא, וַיִּתָּלוּ שְׁנֵיהֶם עַל עֵץ; וַיִּכָּתֵב, בְּסֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ. 

והכל נרשם בספר ההיסטוריה של הממלכה. גם זה פרט חשוב בפאזל.
פרק שכל כולו בנייה של אוסף פרטים המלמדים אותנו על איזו תוכנית אלוהית מתוחכמת שבה כל פרט על לוח המציאות פועל לפי איזו תוכנית מופלאה של אלוהים (שבאופן מתוחכם כלל לא מוזכר באופן מפורש במגילה), שמטרתה להציל את עם ישראל מהשמדה בגלות, באמצעות מרדכי ואסתר שכאילו במקרה היו במקום הנכון ברגע הנדרש.
אבל כל זה עוד מחכה לנו בפרקים הבאים.
בינתיים אנחנו אוספים פרטי מידע לפאזל החלקים האלוהי של גלות בבל, מרדכי, אסתר, אחשוורוש והמן הרשע שטרם נודע לנו על קיומו.