פעם שלישית גלידה - אסתר ג' | דודו פלמה

מאת: כתיבה וציור דודו פלמה ת.פרסום: 12/02/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 ה וַיַּרְא הָמָן כִּי אֵין מָרְדֳּכַי כֹּרֵעַ וּמִשְׁתַּחֲוֶה לוֹ; וַיִּמָּלֵא הָמָן חֵמָה. ו וַיִּבֶז בְּעֵינָיו לִשְׁלֹחַ יָד בְּמָרְדֳּכַי לְבַדּוֹ כִּי הִגִּידוּ לוֹ אֶת עַם מָרְדֳּכָי; וַיְבַקֵּשׁ הָמָן לְהַשְׁמִיד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל מַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ עַם מָרְדֳּכָי. 


מבחינה כרונולוגית זוהי הפעם השנייה בהיסטוריה שמנסים להשמיד את העם היהודי. הראשונה הייתה כאשר פרעה שציווה "כל הבן היילוד היאורה השליכוהו". בפעם הראשונה זה הסתיים ביציאת מצרים. כלומר ניסיון ההשמדה הראשון היה הטריגר ליציאה מעבדות לחירות ולהיווצרות עם ישראל. ניסיון שהסתיים בהתנחלות בארץ כנען, ישראל לעתיד לבוא.

לעומת זאת חשוב להדגיש שהניסיון השני להשמיד את העם היהודי מופיע במגילת אסתר, מגילה שכל מהותה הוא לתת לגיטימציה להשארות העם היהודי בגולה. כאשר בסיום המרגש מרדכי מתמנה למשנה למלך פרס. 
כמו יוסף במצרים. ראו אומרת לנו המגילה, כמה טוב יכול להיות ליהודים בגולה. 

וכשמתבוננים על הזמן שבו מתרחשת המגילה, מתברר שהיא מקבילה פחות או יותר לניסיון של עזרא ונחמיה להקים את הבית השני ולהחיות את הריבונות היהודית בארץ ישראל. ומהרבה בחינות המגילה היא דחיפת אצבע לעין של עזרא ונחמיה.

ההיסטוריה אוהבת לנוע בדפוסים קבועים. לכן אולי דפוס קבוע לפנינו. ניסיון להשמיד את העם היהודי יקדים תמיד בריאת מיתוס מכונן:
1. ניסיון השמדה במצרים שהקדים את ההתנחלות בארץ כנען.
2. פעם שנייה לפני הכשרת הגולה במגילת אסתר.
3. ופעם שלישית גלידה, לפני הקמת מדינת ישראל בעת החדשה.