תמצית של התמצית - דבה"י א' ה' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה 123RF ת.פרסום: 19/04/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פרק ה` על 41 הפסוקים שבו מספר בקצרה את שושלות וקורות שניים וחצי השבטים שבעבר הירדן המזרחי, עד הגלייתם וחיסולם בידי אשור ובבל – ראובן, גד וחצי המנשה.
בשני הפסוקים הראשונים של הפרק גלומים מאבקי בכורה ומנהיגות שגדשו את בני יעקוב אבינו עת מילאו פרקים רבים בספר בראשית.
כך כתוב:
א) וּבְנֵי רְאוּבֵן בְּכוֹר יִשְׂרָאֵל, כִּי הוּא הַבְּכוֹר--וּבְחַלְּלוֹ יְצוּעֵי אָבִיו, נִתְּנָה בְּכֹרָתוֹ לִבְנֵי יוֹסֵף בֶּן יִשְׂרָאֵל; וְלֹא לְהִתְיַחֵשׂ, לַבְּכֹרָה
ב) כִּי יְהוּדָה גָּבַר בְּאֶחָיו, וּלְנָגִיד מִמֶּנּוּ; וְהַבְּכֹרָה, לְיוֹסֵף.

בואו נקרא לאט.
ראובן, בכור ישראל (בכור יעקב).
הוא היה אמור להיות המנהיג של העם מתוקף היותו הבכור.
אבל הוא כשל וחילל את "יצועי אביו" – שכב עם פלגשו של יעקב. בעברית פשוטה – השתתף בסוג של חטא קשה של גילוי עריות.

כתוצאה מכך בכורתו נילקחה ממנו על ידי אביו (יעקב) וניתנה ליוסף.
למה ליוסף? לא כתוב.
צריך להיזכר שאחרי ראובן נולדו שמעון ולוי, והם, הנהיגו רצח חסר רחמים של כל תושבי שכם, על חשד לאונס של אחותם דינה בידי בנו של מלך שכם. 
על המהלך הזה שלהם לא זכו לקבל את מקומו של ראובן.

ומדוע יוסף?
אין לי ספק שיוסף קודם משום הצלחתו האדירה כמשנה למלך מצרים ועזרתו העצומה לשבט יעקב שירד לשבור שבר במצרים.
ייתכן שהיה כאן גם פיצוי על העוול הגדול שעשו לו אחיו, עת מכרו אותו לישמעאלים שלקחו אותו למצרים.

אבל יוסף, שבניו אפרים ומנשה קבלו מעמד של בנים ליעקב, ומכאן שיש להם נחלה בארץ ישראל, ואפרים אף היה שבט חזק ומוביל ומתחרה לשבט המוביל המרכזי, זכה בבכורה אבל לא קיבל את המנהיגות.

ומי המנהיג הבלתי מעורער, שעל שמו אנחנו נקראים "יהודים"?
יהודה.
הרביעי שבבני יעקב. בנה של לאה. אמנם לא קבל את הבכורה (שנשמרה ליוסף בנה של רחל האהובה) אבל קיבל את המנהיגות.
כך, בשני פסוקים קצרים ומתומצתים להפליא, מבהיר ספר דברי הימים את העדפתו של יהודה למנהיגות העם.

ומדוע יהודה? האם רק משום שהיה הבא בתור אחרי אחיו הכושלים ראובן, שמעון ולוי?
אני חושב שיהודה זכה להכרה כמנהיג על פעולותיו לאחר מכירת יוסף.
יהודה אמר על תמר – "צדקה ממני".
כו)וַיַּכֵּר יְהוּדָה וַיֹּאמֶר צָדְקָה מִמֶּנִּי

יהודה עומד מול אביו וכדי להציל את המשפחה מרעב, לוקח אחריות ונוטל ערבות אישית על המהלך של הבאת בנימין למצרים כדי לשחרר את שמעון משבי יוסף:
ח)וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל יִשְֹרָאֵל אָבִיו שִׁלְחָה הַנַּעַר אִתִּי וְנָקוּמָהוְנֵלֵכָה וְנִחְיֶה וְלא נָמוּת גַּם אֲנַחְנוּ גַם אַתָּה גַּם טַפֵּנוּ:
ט)אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ אִם לא הֲבִיאֹתִיו אֵלֶיךָ וְהִצַּגְתִּיו לְפָנֶיךָ וְחָטָאתִי לְךָ כָּל הַיָּמִים:
י)כִּי לוּלֵא הִתְמַהְמָהְנוּ כִּי עַתָּה שַׁבְנוּ זֶה פַעֲמָיִם:

ואז, בספר בראשית פרק מד`, מנהיגותו של יהודה מגיעה לשיא:
הפעם הוא נעמד מול יוסף, שליט מצרים הכל יכול.
בתחילה יהודה מדבר:
טז)וַיֹּאמֶר יְהוּדָה מַה נֹּאמַר לַאדֹנִי

אחרי שהדברים לא משכנעים יהודה עושה צעד קדימה (גם פיסי וגם מטפיסי) ומתקרב ליוסף:
יח)וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ

ולבסוף, כדי לשים חותמת על נאומו, נאום ההגנה על בנימין ויעקוב, יהודה חושף שהוא אישית ערב לבנימין:
לב)כִּי עַבְדְּךָ עָרַב אֶת-הַנַּעַר מֵעִם אָבִי לֵאמֹר אִם-לא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ וְחָטָאתִי לְאָבִי כָּל-הַיָּמִים

ומוכן גם לשאת בתוצאות ולהשאר במצרים במקום בנימין
לג)וְעַתָּה יֵשֶׁב-נָא עַבְדְּךָ תַּחַת הַנַּעַר עֶבֶד לַאדֹנִי וְהַנַּעַר יַעַל עִם-אֶחָיו:

באנגלית קוראים לזה - ACCOUNTABILITY המוכנות לקחת אחריות ולשלם את המחיר הכרוך בכך.

יהודה משלים מעגל שלם של עליה לדרגת מנהיגות. הוא זה שמדבר בשם האחים מול יעקב ומול יוסף, הוא זה שלוקח אחריות על בנימין, והוא זה שמוכן גם לשלם את המחיר.
מידות מנהיגות טובות מפתח יהודה.
מעניין שהתנ"ך, בשונה מהאבות ובשונה מיוסף, לא מתאר את אלוהים כמנחה ושומר על יהודה, אלא נותן לו להתמודד ולצמוח למנהיג לבדו.
אכן ראוי הוא למנהיגות.
----------
אנחנו קוראים את הפרק הזה ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה.
מנהיגותו של יהודה, המכיר בצדק, הלוקח אחריות אישית על מעשיו ומעשי אחיו, והיודע לפעול בעולם מורכב מבלי להזדקק ל"אלוהים", ראויה להיזכר ביום הזה.
-----
שני פסוקים. דרמה ענקית.
-----
והערה אחרונה:
לא במקרה (לדעתי), מתוארת בפרק הזה גם שושלת נוספת. שושלת בני לוי.
ובתוכה, בצניעות רבה, כראוי לעניו מכל אדם, מופיע גדול מנהיגי ישראל:
כט) וּבְנֵי עַמְרָם, אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה וּמִרְיָם;