משה, קורח ושמואל - דבה"י א' ו' | עופר בורין

מאת: עופר בורין, התמונה : Philippe de Champaigne - Moses with the Ten Commandments , נחלת הכלל, ויקיפדיה ת.פרסום: 19/04/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

כהמשך לפרק הקודם, מפורטים בפרק הזה אילנות היוחסין של שבט לוי עד חלוקתם בימי המלך דויד בין השבטים השונים במסגרת תפקידם כמשוררים ומחנכים.
יש כאן שרשראות יוחסין שחלקן ארוכות מאוד.
הארוכה מכולן היא של אהרון, אחיו של משה.
למשה עצמו ולמרים אחותו, שרשרת יוחסין ריקה. לא מוזכרים כלל ילדיו. 
זו דרכו של כותב הפרק להעמיד את משה כדמות חד-פעמית, כמעט על אנושית.
גם כאן מקבל משה את התואר הייחודי השמור רק למתי מעט (אני יודע על משה, יהושוע בן נון ודויד בן ישי) – "עבד האלוהים" עם ה` הידיעה (השמורה רק למשה):
לד) וְאַהֲרֹן וּבָנָיו מַקְטִירִים עַל-מִזְבַּח הָעוֹלָה, וְעַל-מִזְבַּח הַקְּטֹרֶת, לְכֹל, מְלֶאכֶת קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים; וּלְכַפֵּר, עַל יִשְׂרָאֵל, כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה, מֹשֶׁה עֶבֶד הָאֱלֹהִים. {פ}

השושלת השנייה באורכה משבט לוי, המקבילה לשושלת אהרון, היא זו של "יצהר", אחיו של עמרם אבי משה, אהרון ומרים.
ובתוך שושלת יצהר מופיע קורח. כן כן, אותו קורח שהעיז לעמוד ולדרוש ממשה חלק במנהיגות והאדמה בלעה אותו ואת בני עדתו.
אך לא את כולם בלעה האדמה, כי השושלת נמשכת ומגיעה עד שמואל הנביא, בן אלקנה.
אותו שמואל הנביא שניסה בכל כוחו למנוע הכתרת מלך על ישראל ולבסוף משח את שאול משבט בנימין למלך ולאחר מכן משח את דויד משבט יהודה למלך.
שמואל הנביא הוא צאצא לשבט לוי ומבני קורח.

בספר שמואל א`, פרק א` נראה ששמואל הנביא אינו משבט לוי.
כך כתוב שם:
א) וַיְהִי אִישׁ אֶחָד מִן-הָרָמָתַיִם, צוֹפִים--מֵהַר אֶפְרָיִם; וּשְׁמוֹ אֶלְקָנָה בֶּן-יְרֹחָם בֶּן-אֱלִיהוּא, בֶּן-תֹּחוּ בֶן-צוּף--אֶפְרָתִי.

רבים חושבים שעל סמך הפסוק הזה מספר שמואל, שמואל הנביא היה משבט אפרים.
ניראה ששמואל היה משבט לוי והתגורר בהר אפרים.
ואולי זו הדרך של כותב הפרק בדברי הימים להרחיק את שבט אפרים מליבת ההיסטוריה של עם ישראל.
התנ"ך משאיר את שתי האופציות פתוחות לפרשנים.
-----
והערה לסיום: 
משה לא הורשה להיכנס לארץ ישראל.
משה לא העמיד אחריו שושלת של ממשיכי דרכו.
כך נותרנו עומדים חשופים מול תורתו של משה.
אפשר לקרוא אותה דרך מתווכים, ואז גר הופך ל"גר צדק".
ואפשר לקרוא אותה ללא מתווכים, ללא שושלות בינינו לבינו, כאילו כולנו בניו הישירים, ואז גר הוא פשוט גר.

תבחרו.