במקום פרק ט - על תכניו ומקורותיו של ספר דברי הימים | מני גל

מאת: מני גל ת.פרסום: 25/04/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

אנו קרבים לסופן של רשימות היוחסין, הפותחות את ספר דברי הימים. בפרק הבא כבר ישתנו סגנונו ותכניו של הספר.

ננצל אתנחתא זו למבט מגבוה על הספר הקרוי `דברי הימים`. לגבי תוכנו והאג`נדה שהוא משרת, נצטט את דבריו של מנחם בקר במאמרו `הנתיב ההיסטוריוגראפי המיוחד של ספר דברי הימים`:

מי שסוקר את ספר "דברי הימים" סקירה חיצונית בלבד עשוי להגיע למסקנה נחפזת, שלפנינו חומר היסטוריוגראפי מקביל לכל שאר הספרים ההיסטוריים במקרא. שכן פותח ספר זה באדם הראשון ומסיים בהבאת ראשיתה של הצהרת כורש. אולם עיון נוסף מגלה, שבמרכז התעניינותו של עורך הספר נמצא נושא אחד בלבד: מלכות דוד וביתו.

מאין שאב הספר את מקורותיו, מהן סינן, ככל הנראה, את הרצוי לו עבור המסמך הזה? כך כותב בקר:

בדבריו מזכיר המחבר רשימה ארוכה של ספרים, מהם דברי נביאים שחיו בימים שעליהם הוא מספר, כגון: דברי שמואל הרואה; דברי נתן הנביא (דבה"ב, ט` 29) ודברי גד החוזה (דבה"א, כ"ט 29) על ימי דוד; דברי שעמיה הנביא ועדו החוזה על ימי מלכות רחבעם (דבה"ב, י"ב 15) דברי יהוא בן חנני - על תקופת יהושפט (דבה"ב, כ` 34); ואף חזון ישעיהו בן אמוץ על ימיו של המלך חזקיהו היה לפניו (דבה"ב, כ"ו 22, ל"ב 32).

העובדה שמחבר דברי הימים לא העתיק את הדברים שמצא במקורותיו בלא הבחנה, כי אם העביר את החומר העשיר שלפניו בכור ההיתוך מתוך גישה היסטוריוסופית שנקבעה על ידו - אינה צריכה לגרוע במשהו מערכו של החומר העשיר הצפון כאן. את פרקי ספרנו יש לראות לא רק בפריזמה של מנסחם האחרון, כי אם ראוי לחשוף מתחת לרובד העליון שלפנינו את השכבה העשירה של מקורות קדומים. והרי מבחינה זו ללא נתברך שום ספר מקראי בעושר של מקורות קדומים כפי שזכה לכך ספר "דברי הימים".

מה צפוי לנו בפרקים הבאים?

פרק י` יתחיל במות שאול בגלבוע. בניגוד לספר שמואל, המתאר בהרחבה ובסגנון ספרותי נהדר את מלכות שאול ואת המאבק בין שאול לדוד, מסתפק ספר דברי הימים בפרשת הקרב בגלבוע, והוא חותם את הפרק בפסוק, המסגיר את גישתו של עורך הספר:

וַיָּמָת שָׁאוּל בְּמַעֲלוֹ, אֲשֶׁר מָעַל בַּיהוָה, עַל דְּבַר יְהוָה, אֲשֶׁר לֹא שָׁמָר, וְגַם לִשְׁאוֹל בָּאוֹב לִדְרוֹשׁ, וְלֹא דָרַשׁ בַּיהוָה, וַיְמִיתֵהוּ, וַיַּסֵּב אֶת הַמְּלוּכָה לְדָוִיד בֶּן יִשָׁי.

לפנינו, אם כן, ספר, שהמקסימום שהוא מוכן לעשות לזכרו ההיסטורי של שאול, המלך הראשון, שאיחד את שבטי ישראל, הוא לספר את פרשת מותו. כל השאר נמחק.