שלומית בּוֹנֶה סוכה - דבה"י א' כ"ג | אורי הייטנר

מאת: אורי הייטנר , התמונה PIXABAY ת.פרסום: 15/05/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בפרק כב סיפר דוד לבנו, שלמה, על כמיהתו לבנות את בית המקדש, שלא התממשה בשל האיסור האלוהי, וההוראה להשאיר את המלאכה לדוד.

אם דוד אינו יכול לבנות את בית המקדש, הוא לפחות יעשה את ההכנות. ובפרק כב אנו קוראים על ההכנות הפיזיות: איסוף החומרים הדרושים לבניית המקדש, והכנת מפרט טכני מסודר, שאותו העביר דוד לשלמה בחפיפה ביניהם.

בפרק כג אנו נוכחים, שההכנות של דוד לבניית המקדש התפרסו על תחומים נוספים. הוא בנה את התשתית הארגונית של ניהול המקדש והקים לשם כך מנגנון ענק של 38,000 איש, שכל אחד מהם יודע מה תפקידו, מהכוהנים, דרך המקהלה ששרה את מזמורי תהילים – "וְלַעֲמֹד בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר לְהֹדוֹת וּלְהַלֵּל לַיהוָה וְכֵן לָעָרֶב", וכלה בשוערים, הבודקים בכליהם של הנכנסים לבית המקדש, אם אינם נושאים חפצים חשודים, כמו דברי טומאה.

בבניית המנגנון הלוויי, נדרש דוד לצעד שהוא צריך היה לחשוש ממנו – מפקד. הוא כבר שכח את מאורעות פרק כא? כנראה שבעוד מפקד לשמו אסור, אולי כי הוא מתפרש כהפגנת גדלות של המנהיג, מוצדק מפקד מעשי לצורכי ארגון למטרת עשיה. כזה הוא מפקד לצורך גיוס למלחמה, וכזה הוא מפקד לצורך ניהול חיי הרוח של עם ישראל בבית המקדש.

המפקד הוא בקרב שבט לוי. וכיוון שהשבט מורכב ממשפחות, הפרק מביא לנו מגילת יוחסין של השבט, על משפחותיו, החל בימי לוי, בן יעקב, אבי השבט. בולטת במגילה הזאת העובדה, שבניו של משה הם לוויים מן המנין – חפ"שים.

אחד הדברים היפים במגילות היוחסין בתנ"ך, הוא החשיפה לשמות עבריים עתיקים, שאינם נפוצים בימינו. בפרק זה צדה עיני שם שדווקא נפוץ בימינו, אך בימינו זה שם של בת, ואז היה זה שם של בן. אפילו בן חשוב מאוד. שלומית. בְּנֵי יִצְהָר: שְׁלֹמִית הָרֹאשׁ. שלומית היה ראש משפחת בני יצהר. יצהר היה בנו של קהת, אחד מבני לוי, ואחיו של עמרם, אבי משה.