דויד הוא הכל - דבה"י א' כ"ו | עופר בורין

מאת: עופר בורין,Title: The Anointing of David by Samuel Artist: Benouville, Léon Year: 1842 Location: Columbus Museum of Art, Columbus OH Copyright: Public Domain ת.פרסום: 18/05/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

חלוקת התפקידים של דויד ממשיכה.
יש בפרק חלוקת אחריות לשערי ירושלים, לדרכים המובילות אליה ולפרבריה.
ולקראת סוף הפרק פונה המחבר לתאר את הרכוש הרב שנאסף לאורך ההיסטוריה עבור בית האלוהים.
כבר ראינו בפרקים קודמים כיצד מחבר ספר דברי הימים מנכס לדויד את חלוקת עבודה של הכהנים והלוויים, כולל צאצאי משה עבד אלוהים.
והנה בפרק זה נכנסים תחת כנפי דויד שמואל הנביא, שאול בן קיש, יואב בן צרויה ואבנר בן נר:
כז) מִן הַמִּלְחָמוֹת וּמִן הַשָּׁלָל, הִקְדִּישׁוּ--לְחַזֵּק, לְבֵית יְהוָה.
כח) וְכֹל הַהִקְדִּישׁ שְׁמוּאֵל הָרֹאֶה, וְשָׁאוּל בֶּן-קִישׁ, וְאַבְנֵר בֶּן-נֵר, וְיוֹאָב בֶּן-צְרוּיָה--כֹּל, הַמַּקְדִּישׁ, עַל יַד שְׁלֹמִית, וְאֶחָיו. 

מקובל לחשוב ששלל וביזה פסולים הם בעם ישראל.
מסתבר שלא לעניין צבירת רכוש לטובת בית האלוהים.
שמואל הנביא שהיה מעורב גם הוא במלחמות לא מעטות, שאול המלך, שר צבאו אבנר בן נר ושר צבא דויד, יואב בן צרויה, כולם צברו שלל ממלחמותיהם והביאו אותו למשמורת לטובת בית האלוהים לשזה ייבנה.
כך מנכס סופר דברי הימים את כל הגדולים האלה לשכון תחת דמותו הנערצת של דויד המלך.

ועוד הערה אחרונה לפרק (ואולי הארה):
שמואל מקבל את התואר: שמואל הרואה.
הוא הנביא היחידי המקבל את התואר הזה.
זה מגיע מספר שמואל א` פרק ט`.
שאול הולך לחפש אתונות ונערו מציע לו את הדבר הבא:
ח) וַיֹּסֶף הַנַּעַר לַעֲנוֹת אֶת שָׁאוּל וַיֹּאמֶר הִנֵּה נִמְצָא בְיָדִי רֶבַע שֶׁקֶל כָּסֶף וְנָתַתִּי לְאִישׁ הָאֱלהִים וְהִגִּיד לָנוּ אֶת דַּרְכֵּנוּ:
ט) לְפָנִים בְּיִשְֹרָאֵל כֹּה אָמַר הָאִישׁ בְּלֶכְתּוֹ לִדְרוֹשׁ אֱלהִים: לְכוּ וְנֵלְכָה עַד הָרֹאֶה כִּי לַנָּבִיא הַיּוֹם יִקָּרֵא לְפָנִים הָרֹאֶה:

איש האלוהים הוא איש הרואה.
מה הוא רואה?
דברים שבני אנוש לא רואים.
הבבא שמואל.